Dezbaterile televizate sunt într-un declin evident de popularitate. Publicul, asaltat de tot felul de știri și de crize, dorește jurnalism aplicat, bazat pe fapte și cât mai sintetizat. În ciuda milioanelor pe care Rupert Murdoch le-a investit în noul său canal de televiziune și a presupusei prezențe magnetice a lui Piers Morgan, cifrele au fost uneori atât de mici, încât agenția oficială de rating nu a înregistrat nici măcar un telespectator, scrie The Guardian.
Radioul bazat pe conversații nu a fost, probabil, niciodată la fel de cunoscut ca acum, iar milioanele care ascultă voci precum podcasterul american Joe Rogan – despre care se spune că și-a vândut emisiunea la Spotify pentru 75 de milioane de lire sterline – arată că piața pentru un amestec de comedie, dezbateri, teoria conspirației și „dezbatere” este uriaș.
În mod clar, nu a existat niciodată o „epocă de aur” a relatărilor fără prejudecăți, mass-media au promovat întotdeauna jurnalismul „revoltat”, iar marii săi jucători și-au folosit de mult influența pentru a exercita puterea fără responsabilitate. Dar în era „pre-vorbirilor”, modelul dominant de succes în știri și afaceri curente a început cu vox pop și a trecut la munca dedicată dezvăluirii poveștilor. În plus, cultura „vorbirii” a intrat de mult în politică.
Cel puțin în Marea Britanie, atracţia „vorbirilor” nesfârșite își arată limitele. „Greșeala de bază a TalkTV, poate, a fost eșecul de a înțelege că politica de polarizare și furie a atins apogeul în 2016 și că (…) cei mai mulți oameni sunt acum obosiți și nu au chef de a petrece ore nesfârșite urmărind și ascultând oameni furioși”, arată publicația.
Războiul din Ucraina a oferit o reamintire a importanței reportajelor pe teren și a expertizei jurnalistice. Ceva comparabil se aplică crizei legate de costul vieții din această țară, care necesită acoperire sensibilă și soluții serioase. „În acest context, cui îi pasă de o viziune asupra lumii care pare să nu se extindă mai departe decât un set de pereți de studio?”, conchide publicația.
Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România
The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro15.05.2024Articole recente
- OMS. Exacerbarea
rezistenței antimicrobiene - Prima ediție a Festivalului Rhabon Fest
de la Târgu Jiu a ajuns la final - Între Macron și Trump,
pe nebănuitele culoare
ale războiului (II) - Jocul Poeziei – o diacronie
a ludicului în poezia română - Leontin Ghergariu –
un nădlăcan pe tărâmuri culturale transilvane - Cercetare. Mamele cu copii
de vârstă școlară le alocă timp echivalent unui job - Claudia Motea, laureată
la Gala „Top Child & Young Performance” 2024 - Îmbătrânirea populației italiene a ajuns la stadiul
de criză națională - Folk și poezie, la Slatina.
O (altfel de) pledoarie pentru jurnalism
Contact
SEDIUL CENTRALBd. Gral. Gheorghe Magheru nr. 28-30, Sector 1, Bucureşti, Cod poștal: 010336, Oficiu Poştal 22
Telefon fix: 021.317.92.25
Telefon mobil: 0746.137.911 / 0746.137.914
Telefon legitimații: 0743.394.000
Telefon contabilitate: 0746.137.913
Fax: 021.313.06.72
Program de lucru:
LUNI – JOI 10.00 – 18.00
E-mail:
secretariat@uzp.org.ro
contact@uzp.org.ro
comunicare@uzp.org.ro
radiouzpr@uzp.org.ro
revista@uzp.org.ro
comisiadeatestare@uzp.org.ro
joda@uzp.org.ro
editura@uzp.org.ro