Dezbaterile televizate sunt într-un declin evident de popularitate. Publicul, asaltat de tot felul de știri și de crize, dorește jurnalism aplicat, bazat pe fapte și cât mai sintetizat. În ciuda milioanelor pe care Rupert Murdoch le-a investit în noul său canal de televiziune și a presupusei prezențe magnetice a lui Piers Morgan, cifrele au fost uneori atât de mici, încât agenția oficială de rating nu a înregistrat nici măcar un telespectator, scrie The Guardian.
Radioul bazat pe conversații nu a fost, probabil, niciodată la fel de cunoscut ca acum, iar milioanele care ascultă voci precum podcasterul american Joe Rogan – despre care se spune că și-a vândut emisiunea la Spotify pentru 75 de milioane de lire sterline – arată că piața pentru un amestec de comedie, dezbateri, teoria conspirației și „dezbatere” este uriaș.
În mod clar, nu a existat niciodată o „epocă de aur” a relatărilor fără prejudecăți, mass-media au promovat întotdeauna jurnalismul „revoltat”, iar marii săi jucători și-au folosit de mult influența pentru a exercita puterea fără responsabilitate. Dar în era „pre-vorbirilor”, modelul dominant de succes în știri și afaceri curente a început cu vox pop și a trecut la munca dedicată dezvăluirii poveștilor. În plus, cultura „vorbirii” a intrat de mult în politică.
Cel puțin în Marea Britanie, atracţia „vorbirilor” nesfârșite își arată limitele. „Greșeala de bază a TalkTV, poate, a fost eșecul de a înțelege că politica de polarizare și furie a atins apogeul în 2016 și că (…) cei mai mulți oameni sunt acum obosiți și nu au chef de a petrece ore nesfârșite urmărind și ascultând oameni furioși”, arată publicația.
Războiul din Ucraina a oferit o reamintire a importanței reportajelor pe teren și a expertizei jurnalistice. Ceva comparabil se aplică crizei legate de costul vieții din această țară, care necesită acoperire sensibilă și soluții serioase. „În acest context, cui îi pasă de o viziune asupra lumii care pare să nu se extindă mai departe decât un set de pereți de studio?”, conchide publicația.
Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România
The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro29.04.2024Articole recente
- Festivalul de Dans Folcloric Lyrids, din Vancouver
- Este un semn bun că se dau pensiile mai repede luna aceasta? Mai degrabă, nu!
- Mircea Micu și „Secretul Doamnei de zăpadă”
- Bosnia-Herțegovina. Realitățile
unei țări musulmane cu populație ortodoxă sârbă și catolică croată - Filantropie pentru susținerea jurnalismului.
De la finanțarea tematică până la sprijin în procesele SLAPP - Toată Europa luptă cu dezinformarea
- Ziua Mondială a Libertății Presei 2024.
„O presă pentru planetă.
Jurnalismul în fața crizei de mediu” - Umor și satiră
- „Vatra veche”, nr. 4 (184) aprilie 2024. Brâncuși: o retrospectivă istorică
la Paris
Contact
SEDIUL CENTRALBd. Gral. Gheorghe Magheru nr. 28-30, Sector 1, Bucureşti, Cod poștal: 010336, Oficiu Poştal 22
Telefon fix: 021.317.92.25
Telefon mobil: 0746.137.911 / 0746.137.914
Telefon legitimații: 0743.394.000
Telefon contabilitate: 0746.137.913
Fax: 021.313.06.72
Program de lucru:
LUNI – JOI 10.00 – 18.00
E-mail:
secretariat@uzp.org.ro
contact@uzp.org.ro
comunicare@uzp.org.ro
radiouzpr@uzp.org.ro
revista@uzp.org.ro
comisiadeatestare@uzp.org.ro
joda@uzp.org.ro
editura@uzp.org.ro