◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro14.05.2024

Toată Europa luptă cu dezinformarea

Alegerile europene se apropie și preocupările sunt tot mai mari cu privire la conținutul care dezinformează și inteligența artificială (AI). Comisia Europeană a publicat măsuri recomandate pentru platformele digitale cu peste 45 de milioane de utilizatori din UE pe lună, „pentru a atenua riscurile sistemice online care pot afecta integritatea alegerilor”.

În plus, multe platforme s-au angajat să respecte Codul de practici al UE privind dezinformarea „pentru a aborda dezinformarea în cadrul serviciilor lor”, a spus un purtător de cuvânt al Comisiei. În același timp, în toată Europa coontinuă lupta cu acest fenomen atât de periculos.

 

„Nuanțe naționale și locale”

Potrivit Euronews, experții care au studiat alegerile anterioare din țările europene au remarcat că dezinformarea poate lua mai multe forme, principalele narațiuni vizând schimbările climatice, imigrația și sprijinul pentru Ucraina. „Având în vedere natura foarte specifică a alegerilor UE, credem că situația va fi defalcată la nivel național în majoritatea cazurilor. Așadar, ne așteptăm ca principalele narațiuni de dezinformare să aibă nuanțe foarte naționale și locale”, a declarat Tommaso Canetta, director adjunct pentru verificarea datelor pentru Observatorul European al Media Digital (EDMO).

Roberta Schmid, redactor pentru Germania și Austria la compania americană NewsGuard, care evaluează site-urile de știri, consideră că afirmațiile false privind refugiații ucraineni și politicile privind schimbările climatice sunt cel mai probabil să fie răspândite. De asemenea, ea a observat că „multe dintre afirmațiile false sunt personale, ceea ce înseamnă că multe dintre ele se referă la anumiți politicieni”. Verificatorii de fapte evaluează „nivelul de risc”, dar și la „cât de mult se răspândește o cerere”, pentru a-i alege pe cei pe care vor dezminți.

 

Cod (politic) de practică

Audio deepfake este principala preocupare când vine vorba despre dezinformarea AI.

În ceea ce privește inteligența artificială, Schmid spune că este „un risc suplimentar, pe lângă cel care exista deja”: „Deepfakes există de ceva vreme. Marea diferență este că sunt din ce în ce mai bune – și mai ales acum există deepfake de voce care pot fi cu adevărat convingătoare”, a spus ea.

Pe de altă parte, Canetta adaugă că, deși AI generativă a făcut un salt tehnic în ultimele luni, imaginile și videoclipurile generate de AI nu sunt încă suficient de bune pentru a oferi rezultate complet realiste, dar „este o problemă pentru utilizatorul obișnuit să detecteze originea artificială a conținutului. Iar pentru a dezminți acest tip de conținut, este nevoie de timp, deci poate fi potențial dăunător pentru alegeri”.

Majoritatea partidelor politice europene au semnat un Cod de conduită pentru alegeri, prin care se angajează să „se abțină de la producerea, utilizarea sau diseminarea de conținut înșelător”. Noul document urmărește să asigure alegeri UE „transparente și corecte”. Codul de practică privind dezinformarea mai spune că semnatarii se angajează să abordeze probleme precum „falsurile profunde rău intenționate”.

 

Măsuri personale de precauție

Experții au avertizat că utilizatorii nu ar trebui să aibă încredere în chatboții AI, care sunt susceptibili la a comunica informații false într-un mod foarte realist. În tot acest timp, Comisia Europeană a organizat un „test de stres”, invitând toate platformele și motoarele de căutare foarte mari să „lucreze prin scenarii în care mai multe instrumente și mecanisme ar putea fi utilizate pentru a aborda , de exemplu, o campanie de dezinformare care urmărește să submineze alegerile, exercițiu care va fi folosit pentru ca toți participanții să își explice planurile, procedurile și politicile”, a declarat un purtător de cuvânt.

TikTok, deținută de compania chineză Bytedance, a înființat un centru electoral online al UE, adăugând că 30% dintre europarlamentari au fost prezenți pe platformă. La câteva săptămâni, Meta a anunțat că își înființează propriul centru de operațiuni pentru alegeri, „pentru a identifica potențialele amenințări și pentru a pune în aplicare măsuri de atenuare în timp real”. Google și-a strâns, de asemenea, grupul de lucru anti-dezinformare Jigsaw și se pregătește să lanseze o campanie în cinci țări UE, potrivit Reuters. Compania a început, de asemenea, să implementeze restricții privind interogările legate de alegeri adresate chatbot-ului său Gemini AI.

Experții recomandă publicului câteva măsuri simple de protecție:  verificați sursa informațiilor partajate, mai ales că site-urile web de doppelganger pot fi create pentru a imita mass-media de încredere;  gândiți-vă înainte de a partaja, vedeți sursa conținutului pe care urmează să-l partajați, vedeți ce spun alte surse, mass-media tradițională; abordați informațiile cu scepticism, dar fără a cădea în capcana de a nu crede nimic din ceea ce vedeți. (redacția UZPR)

Foto: pixabay.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *