◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro30.05.2024

„Vatra veche”, nr. 4 (184) aprilie 2024. Brâncuși: o retrospectivă istorică
la Paris

Organizată cu sprijinul Ambasadei României și a Institutului Cultural Român în Franța, excepționala retrospectivă „Brâncuși” se desfășoară de la 27 martie la 1 iulie la Centrul Pompidou. Cu mai mult de 120 de sculpturi, inclusiv fotografii, desene artistice și filme, cea mai importantă expoziție consacrată inventatorului sculpturii moderne s-a deschis de câteva zile în capitala Franței. Acest eveniment excepțional oferă vizitatorilor posibilitatea de a cunoaște, după aproape 30 de ani de la ultima expoziție retrospectivă care i-a fost consacrată în Franța, toate dimensiunile creației lui Brâncuși. Întreaga viață a lui Constantin Brâncuși defilează astfel sub ochii vizitatorului. Acum 120 de ani, un tânăr artist din România pleacă din Gorjul natal, traversează Europa și se instalează la Paris. Format la școala de artă din România, Constantin Brâncuși (1876-1957) se instalează în capitală și în efervescența culturală a Franței. Remarcat de Auguste Rodin, el devine în 1907 pentru o perioada scurtă asistentul acestuia. Brâncuși decide să se despartă de Rodin, cu faimoasa formulă : «La umbra marilor copaci nu crește nimic». Ceea ce îl determină să inventeze un nou mod de a sculpta, privilegiind dimensiunea reală și forma simplă, epurată. Într-un timp foarte scurt, opera sa va fascina numeroși amatori de artă și atelierul va cunoaște o afluență neîntreruptă. Matricea acestei expoziții este atelierul artistului, adevărată poveste vizuală a vieții și a creației sale, pe care acesta l-a donat Franței în 1957. Atelierul va fi integrat în Centrul Pompidou cu ocazia lucrărilor de renovare a acestuia din urmă. Retrospectiva pune în lumină un ansamblu excepțional de sculpturi, ceea ce permite dialogul între modelele în ipsos din atelierul Brâncuși și originalul în piatră sau bronz. Operele provin din numeroasele colecții particulare sau muzeale (Tate Modern, MoMA, Guggenheim, Philadelphia Museum of Art, The Art Institute din Chicago, Dallas Museum of Art, Muzeul Național de Artă al României, Muzeul de Artă de la Craiova…). De la intrare, vizitatorul este invitat la o apropiere sensibilă de operele lui Brâncuși și poate descoperi atelierul artistului. Acesta din urmă era situat în impasul Ronsin în arondismentul 15 al Parisului și a fost vizitat timp de mai multe decenii de artiști și amatori de sculptură modernă. În centru, expoziția evocă sursele de inspirație ale lui Brâncuși (Auguste Rodin, Paul Gauguin, arhitectura vernaculară românească și artele africane, cycladica, asiatică…). Expoziția pune în lumină procesul de creație al artistului român : alegerea dimensiunii, estetica fragmentului, procesul serial, sublimarea formelor etc. Într-o parte a atelierului pot fi remarcate elementele sale de creație (materiale, instrumente, gesturi). Expoziția plasează astfel universul lui Constantin Brâncuși într-un context artistic. Un bogat material documentar (scrisori, articole de presă, agende, discuri…) completează acest parcurs fascinant și ilustrează relațiile sale cu numeroși artiști avangardiști că Marcel Duchamp, Fernand Léger sau Amedeo Modigliani. Parcursul tematic, organizat în jurul unor realizări de referință ale artistului, pune în lumina toate dificultățile sculpturii moderne : ambiguitatea formatului (Prințesă X), portretul (Danaïde, Mlle Pogany), raportul cu spațiul (Măiastra, Pasărea în spațiu), rolul soclului (Nouveau-né, Le Commencement du Monde), mișcarea și reflectarea ei (Léda), reprezentarea animalului, a păsării și a peștelui (Le Coq, Le Poisson, Le Phoque) și raportul cu dimensiunea monumentală (Le Baiser, La Colonne sans fin). Fotografiile sau filmulețele realizate de Brâncuși ilustrează de asemenea legătura sa strânsă cu natura și cu tot ce este viu. « Sculpturile mele nu trebuie respectate, ele trebuie iubite și privite sub toate unghiurile », spunea marele artist. Un film documentar scris și realizat de Alain Fleischer a fost difuzat pe canalul Arte, duminică 14 aprilie à 9h50, și e disponibil pe www.arte.tv din 7 aprilie în 12 iulie 2024. Talent, imaginație, pasiune, muncă… Acesta a fost, este și va fi marele nostru artist Constantin Brâncuși. (corespondență de Alexandra Scherer)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *