◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro15.05.2024

Protecția redacțiilor în fața atacurilor
la libertatea presei. Trei pași importanți

Mass-media și democrația sunt sub presiune constantă și în creștere în întreaga lume. Atacurile la adresa libertăților mass-media sunt strâns legate de declinul global al drepturilor politice și al libertăților civile pe care organizația Freedom House l-a urmărit în ultimii 17 ani. Concret, redacțiile trebuie să găsească noi modalități de finanțare a reportajelor independente, să lupte împotriva valului în creștere de dezinformare și a intereselor puternice care încearcă să elimine controlul exercitat de presă.

 

Separare de finanțarea statului

Cel mai nou raport al RaportulFreedom House – Reviving News Media in an Embattled Europe – a constatat că redacțiile din diverse democrații europene se confruntă cu o serie de presiuni. Acestea variază de la SLAPP (procese care urmăresc să intimideze și să reducă la tăcere investigațiile) la capturarea media (preluări prin implicarea proprietarilor cu interese politice sau de afaceri) și multe altele.

Ce se poate face? O demonstrează câteva exemple concrete, citate de journalism.co.uk. Multe redacții se separă de finanțarea statului. În Ungaria, publicitatea de stat este canalizată pentru a favoriza mass-media pro-guvernamentală și oamenii de afaceri bogați legați de partidul de guvernământ, captând progresiv peisajul media. În paralel, un grup dinamic de instituții de știri se bazează din ce în ce mai mult pe public pentru sprijin. Unii, cum ar fi site-ul de știri online Telex și postul de radio Klubrádio, lansează campanii de crowdfunding de succes, colectează microdonații și dezvoltă scheme de membri pentru a-și susține activitatea. Chiar dacă a face oamenii să plătească pentru știri nu este o sarcină ușoară; doar nouă procente dintre maghiari au declarat că plătesc pentru știri online în raportul Institutului Reuters din acest an. Dar atunci când redacțiile sunt capabile să își construiască reputații solide apărând valoarea jurnalismului de calitate, oamenii sunt dispuși să contribuie și să protejeze instituțiile independente.

 

Transparență totală

Oamenii nu vor dori să plătească pentru informații în care nu au încredere. În mediile în care încrederea publicului în mass-media este scăzută, nu este întotdeauna clar cine deține în cele din urmă mass-media și care sunt interesele acestora. „Redacțiile constată că asumarea unor standarde profesionale puternice ajută la creșterea credibilității în rândul publicului. Aceasta include transparența cu privire la proprietatea și structurile de finanțare ale acestora”, punctează Jessica White, cercetător la Freedom House.

În Franța, unele portaluri de știri pioniere precum Mediapart își publică în mod deschis toate rapoartele – orice subvenții pe care le primesc, declarațiile de interese ale jurnaliștilor lor, numărul de abonați și cifra de afaceri. În același timp, unele publicații mai mici, precum Les Jours, adoptă o abordare radical nouă: editorul este – și vrea să rămână – deținut de cei nouă parteneri fondatori, iar restul este împărțit între investitori privați și persoane fizice. Această garanție este declarată în mod deschis.

 

Solidaritate profesională

Atacurile juridice și politice tind să evidențieze ținte pentru a copleși și intimida raportările critice. Un scut puternic împotriva acestui lucru este solidaritatea dintre instituțiile media și susținătorii acestora.

Redacțiile sunt capabile să construiască apărări mai puternice atunci când se alătură inițiativelor sectoriale pentru a face față acestor provocări. Rețelele și colaborările transfrontaliere – cum ar fi Proiectul de Raportare a Crimei Organizate și a Corupției – pot oferi sprijin tehnic, juridic și de finanțare suplimentar pentru punctele de vânzare care urmăresc proiecte sensibile de investigație.

Solidaritatea între diversele organizații media este importantă pentru a face față amenințărilor comune care afectează întreaga industrie. Interacțiunea reînnoită cu publicul și mai multă transparență cu privire la funcționarea interioară a instituțiilor media construiesc credibilitate.

„În Europa, putem învăța, de asemenea, din rolul mass-mediei publice guvernate în mod independent și bine finanțate în furnizarea de informații de încredere în diferite segmente ale societății și în stimularea dezbaterii publice informate. Cel mai important, mass-media independentă nu trebuie lăsată să se descurce singură. Guvernele democratice, finanțatorii, întreprinderile și societatea civilă au toți un rol de jucat în încurajarea apariției unor modele de afaceri durabile și alternative, încurajând jurnalismul de încredere în spațiul online și protejând împotriva interferențelor și atacurilor nejustificate”, conchide White. (redacția UZPR)

Foto: pixabay.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *