◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro15.05.2024

Raport. Companiile aeriene ignoră oboseala piloților, care ajung să experimenteze „microsomn” în timpul zborului

Piloții din UE nu se odihnesc suficient, astfel încât recurg la ceea ce se numește „microsomn” în cabina de pilotaj, arată un raport elaborat pentru European Cockpit Association (ECA), un sindicat care reprezintă piloții de linii aeriene. Documentul se bazează pe un sondaj efectuat pe aproape 6.900 de piloți din 31 de țări și are drept concluzie faptul că piloților cărora li se cere să zboare dincolo de orele obișnuite de serviciu le crește gradul de oboseală. Unul din patru piloți intervievați a recunoscut că a experimentat cinci sau mai multe episoade de „microsomn”, definite ca perioade scurte de somn neintenționat, într-un răstimp de patru săptămâni. Acest lucru indică niveluri ridicate de somnolență, în ciuda legislației UE, care impune operatorilor să ofere suficiente perioade de odihnă pentru a se asigura că membrii echipajului și-au revenit înainte de a începe o nouă tură.

Mai mult de jumătate dintre piloți au considerat că riscul de oboseală nu a fost bine gestionat de compania lor aeriană, cu doar 22% afirmând că este „bine gestionat”.

De asemenea, așa-numita „discreție” a comandantului, care permite căpitanilor să prelungească timpul de zbor cu până la două ore (sau trei ore dacă este posibilă odihna în timpul zborului), este folosită mai frecvent decât este adecvat, potrivit raportului.

O astfel de solicitare ar trebui folosită numai în circumstanțe excepționale, cum ar fi întârzierile cauzate de vremea nefavorabilă, dar aproximativ 60% dintre piloți sunt îngrijorați că s-ar confrunta cu consecințe negative dacă ar refuza să prelungească timpul de zbor.

Faptul că unele echipaje ale companiilor aeriene se simt presate de conducere să continue să opereze în afara orelor normale de serviciu este ilustrat de unele cazuri juridice de mare profil. Potrivit euractiv.com, în 2021, o instanță spaniolă a decis în favoarea unui echipaj care a introdus o contestație legală împotriva Ryanair, după ce au fost concediați pentru că refuzau să lucreze peste orele maxime alocate.

Echipajul de cabină a invocat epuizarea în urma unei ture de 12 ore, dar s-a confruntat cu presiuni din partea conducerii, pentru a continua. În hotărârea sa, instanța a ordonat companiei aeriene să reintegreze sau să despăgubească angajații.

Raportul a concluzionat că „există inadecvări în aranjamentele de gestionare a riscului de oboseală ale operatorilor din toate țările reprezentate și lacune în supravegherea asigurată de autoritățile de reglementare”. Mai multe țări UE sunt remarcate pentru că nu au făcut mai mult pentru a impune perioadele de odihnă ale piloților, Irlanda și Malta fiind în fruntea listei, pe care figurează și Spania și Marea Britanie.

Companiile aeriene sunt obligate să implementeze un sistem de „raportare a oboselii”, în care piloții pot alerta conducerea. Acest lucru, teoretic, permite autorităților să facă ajustările necesare pentru a asigura timpi de odihnă corespunzători. Cu toate acestea, doar unul din 10 piloți a spus că rapoartele de oboseală au determinat compania lor să facă modificări pentru a îmbunătăți siguranța în odihnă, în timp ce doar 12% au declarat că au încredere în sistemul de raportare a oboselii al companiei aeriene. (redacția UZPR)

Foto: Wikipedia

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *