◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro29.04.2024

Reîntoarcerea la Icoană

Marți, 16 mai, de la ora 18:00, Galeria UArt, Sala „On Top of Bucharest” (Str. Iancu de Hunedoara, nr 8, sect 1), găzduiește vernisajul expoziției colective de artă sacră, „De la pământ la Cer – Rugăciuni în curcubeu”, a absolvenților Secției de Iconografie a Școlii de Artă din București, clasa profesor Cristina Istrate. Manifestarea este organizată în parteneriat cu Filiala Presă Culturală a UZPR, moderator fiind jurnalistul și criticul de artă, dr. Marian Nencescu, secretarul Filialei. Un recital de chitară clasică, susținut de cursanți și absolvenți ai Secției de Chitară a Scolii de Artă,  profesor-coordonator Ionuț Teodorescu, va întregi armonios atmosfera  de spiritualitate ordodoxă, de zidire duhovnicească, conferită de prezența harică a Icoanei, în diferite ipostaze și reprezentări. Programată într-o perioadă fastă a calendarului bisericesc, între Învierea și Înălțarea Domnului nostru,  Iisus Hristos, expoziția este  și un prilej de comuniune cu Divinitatea, o prelungire harică a prezenței Dumnezeiești în spațiul cotidian, o ocazie de reflexie asupra sensului vieții, de consolidare a relației credincioșilor, și nu numai, cu Dumnezeu.

Absolventă a Universității  Naționale UNArte,  din București, Cristina Istrate este un artist complex, de  o mare deschidere intelectuală, specializată în arta sacră, ce oferă cursanților săi deopotrivă cunoștințele teoretice necesare exercitării acestei profesii, dar și suportul spiritual necesar înțelegerii profunde a  sensului și semnificației Icoanei. Demersul său, deopotrivă pedagogic, dar și spiritual, vizează salvarea omului modern,  ca și a  artistului, în general, de marasmul secularizării, oferindu-i o perspectivă eliberatoare, și totodată emancipată asupra veșniciei. Însuși genericul acestei Expoziții, „De la pământ la Cer”, sugerează ideea că fără perspectiva comuniunii cu Divinitatea, artistul contemporan se scufundă într-o cultură a  efemerului, a teluricului, ratând ocazia adevăratei eliberări spirituale și intelectuale.

Lucrările expuse se înscriu într-un evantai larg de teme ale artei  sacre – în special icoane, dar și mozaicuri, obiecte cu semnificație sacră, ceramică, ouă încondeiate, desene și gravuri, sculptură mică,  reproduceri  – toate la un loc conducând spre ideea de spațiu de lucru, de atelier, de Scoală unde se învață nu doar tehnicile artistice fundamentale, dar se și trăiește într-un mod anume, după reguli și precepte străvechi. Cu totul, sugerează această expoziție colectivă, arta religioasă nu e doar o modalitate de expresie plastică, este și o formă de rugăciune, de purificare și de spiritualizare.

Referindu-se la proliferarea icoanelor  ce imită „stilul” de la Nicula – o artă ce a înflorit acum mai bine de două secole în condiții cu totul vitrege, și care ne încântă și azi prin prospețime și transcendență – părintele profesor Ioan Bizău, de la Universitatea „Babeș-Bolyai”,  de la Cluj, semnala deopotrivă pericolul imitației sterile, ca și al degradării calității icoanelor, creeate adesea aproape exclusiv în scop comercial. Din păcate, trebuie s-o spunem, la această  scădere a calității estetice a icoanelor, a altor obiecte și decorațiuni cu subiect religios, a contribuit, adesea, inclusiv Biserica, prin comercializarea unor produse cu o valoare materială și spirituală scăzută. Sub acest aspect, expoziția absolvenților clasei de Iconografie a Cristinei Istrate este un bun exemplu de interpretare superioară a icoanei. Expoziția este și un semnal pentru iubitorii și colecționarii de obiecte de artă cu tematică religioasă. Nu orice icoană, chiar dacă ne place sau reprezintă un Sfânt pe care îl venerăm sau la care ne închinăm, este o lucrare de artă. Lucrările din acesată expoziție ne învață nu doar „ce este” icoana, dar și cum trebuie privită, sub aspect comercial. Icoanele vechi, icoanele de patrimoniu, erau frumoase pentru că erau simple, pentru că foloseau puține culori, pentru că valorificau armonios cadrul/rama de lemn, în acord cu icoana propriu-zisă. Icoanele moderne nu ar trebui să se îndepărteze de la aceste canoane. Artist iconar, dar și pedagog, Cristina Istrate își îndumă cursanții spre respectarea acestor reguli de bază. De aceea, indiferent de tehnica aleasă, lucrările din acesată expoziție emană armonie, eleganță. Ele sunt un bun exemplu de artă adaptată la modenitate. Icoanele din „Școala”, îi putem spune de acum,  a  Cristinei Istrate  deschid calea unei noi generații de iconari, mai bine pregătiți profesional, mai conștienți de exigențele unei arte ce acoperă aproape două milenii de cultură creștină.

Teologii susțin că Icoana este o „Liturghie cosmică”, că de buna ei înțelegere depinde inclusiv soarta credinței în lumea contemporană. Icoanele și obiectele de artă sacră expuse în aceste zile la  expoziția de la Galeria Uarte, de lângă Guvernul României,  sunt un bun exemplu de adaptare al modernitate, un răspuns actual la provocările vremii.

 

                                                                                                             Marian NENCESCU           

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *