◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro29.04.2024

Tehnologia de recunoaștere facială – între interzicere și reglementare

Actul AI al Uniunii Europene a trecut un obstacol major când europarlamentarii au dat verde pentru ceea ce vor fi primele reguli din lume privind inteligența artificială.

Dar o propunere ese din acest tipar al rglementării – interzicerea totală a tehnologiei de recunoaștere facială sau FRT. Dacă este menținută, această regulă îi va „lega la ochi” pe oamenii legii care fac o muncă vitală pentru a-i proteja pe cei mai vulnerabili din societate, va încuraja grupurile criminale, cum ar fi cele care fac trafic cu animale sălbatice și victime umane, punând astfel vieți în pericol. „Toate capacitățile de supraveghere afectează într-o oarecare măsură drepturile omului. Întrebarea este dacă putem reglementa eficient utilizarea tehnologiei de recunoaștere facială pentru a atenua orice impact asupra acestor drepturi. Protejarea vieții private versus protejarea oamenilor este un echilibru pe care legislatorii UE îl pot și trebuie să ajungă. O interdicție generală este opțiunea ușoară, dar nu cea responsabilă”, consideră dr. Nicole Benjamin Fink, director al ONG-ului Conservation Beyond Borders.

Deputații europeni au votat cu o majoritate covârșitoare în favoarea interzicerii utilizării acestei tehnologii live în spații accesibile publicului și a unei interdicții similare privind utilizarea „după eveniment”, cu excepția cazului în care se obține un ordin judecătoresc.

Se desfășoară negocieri aprinse între Parlamentul European, Consiliul European și statele member, potrivit Euronews.

Activiști pentru confidențialitate au susținut mult timp că potențialele beneficii ale utilizării unei astfel de tehnologii nu merită impactul negativ asupra drepturilor omului. Dar multe dintre aceste argumente nu rezistă examinării. De pildă, se pretinde în mod fals că FRT este ineficient. Dar Interpol a declarat în 2021 că a reușit să identifice aproape 1.500 de teroriști, criminali, fugari, persoane de interes și persoane dispărute din 2016 folosind tehnologia de recunoaștere facială. Se așteaptă ca această cifră să fi crescut exponențial de atunci. Un alt mit, conform căruia FRT încalcă drepturile omului, așa cum sunt consacrate de Convenția europeană cu același nume, a fost doborât de Curtea de Apel din Londra. Într-un caz din 2020, judecătorii au decis că scanarea fețelor și ștergerea instantanee a datelor dacă o potrivire nu poate fi găsită are un impact neglijabil asupra drepturilor omului.

Pe de altă parte, dacă este utilizată în conformitate cu reglementările stricte, tehnologia de înaltă calitate are capacitatea de a salva nenumărate vieți și de a proteja oamenii și comunitățile de vătămări. Dar dacă imaginile faciale ale victimelor sau ale traficanților epersoane cunoscuți sunt surprinse de camerele de luat vederi, poliția ar putea fi alertată în timp real pentru a interveni. (redacția UZPR)

Foto: Wikipedia

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *