◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro29.04.2024

Inteligența artificială în redacții. Tehnologia față în față cu creativitatea

 

Instrumente precum ChatGPT de la OpenAI, care le permit oamenilor să converse cu un sistem de inteligență artificială și să îi solicite să genereze text – de la scrisori de intenție și strategii de conținut până la haikus și rapoarte de știri – indică perturbațiile care vor avea loc pentru multe industrii dependente de conținut. Conștientizarea contextuală a ChatGPT înseamnă că acesta este capabil să creeze text improbabil de realist cu o intervenție umană minimă și demonstrează în mod acut răsturnările care vor veni.

Inteligența artificială are impact asupra industriilor media și a divertismentului în mai multe moduri – de la crearea de conținut, personalizarea și etichetarea metadatelor până la controlul modului în care este distribuit conținutul online, modul în care este clasificat conținutul și identificarea conținutului fals. În mod similar, AI permite jurnalismul automatizat, de la efectuarea de cercetări pentru reporteri până la rezumarea și agregarea automată a articolelor, acționând ca editor și chiar prezentând știri virtuale.

Și organizațiile artiștilor pregătesc o acțiune pentru schimbări de reglementare, din cauza preocupărilor că legislația UE nu reușește să protejeze industriile creative de tehnologiile AI generative cu dezvoltare rapidă, cum ar fi ChatGPT. Organizația italiană MeFu, care reprezintă artiștii care creează benzi desenate, critică, de asemenea, viitorul AI Act, despre care afirmă că nu reușește să abordeze în mod adecvat impactul tehnologiei asupra sectorului creativ. „AI poate și va fi un instrument grozav, poate fi o oportunitate și poate schimba modul în care facem artă, modul în care creăm, dar nu așa este acum”, a declarat Francesco Archidiacono, reprezentant al MeFu, pentru EURACTIV. Două procese care explorează aceste probleme au fost deja lansate împotriva companiei britanice Stability AI, care a dezvoltat Stable Diffusion, instrumentul de generare de imagini care alimentează aplicații precum Lensa. În Marea Britanie, platforma de licențiere Getty Images contestă start-up-ul din cauza a ceea ce spune că este „copierea și procesarea ilegală a materialului protejat prin drepturi de autor”, în timp ce dincolo de Atlantic, trei artiști americani recurg tot la instanță. Toate acestea după nenumăratele discuții din jurul protejării drepturilor de autor, care au adus atâtea schimbări în lumea presei care navighează constant pe internet…

 

448 miliarde de dolari va adăuga AI industriilor media și divertismentului

Factorii politici din UE deliberează în prezent asupra Actului AI, prima legislație din lume care reglementează inteligența artificială. Versiunea originală a proiectului de lege nu acoperea sisteme AI precum ChatGPT, care pot fi adaptate în diverse scopuri.

Pe de altă parte, există voci care afirmă că inteligența artificială îi poate ajuta pe jurnaliști cu cercetarea și culegerea – oricum, trendul este instalat, McKinsey estimează că valoarea anuală totală potențială a Al și a analizelor în toate industriile în 2025 va fi între 9,5 trilioane de dolari și 15,4 trilioane e dolari. Dintre acestea, se așteaptă ca aproximativ 448 de miliarde de dolari să fie adăugate industriilor media și divertismentului de către AI. Între timp, PwC estimează că sectorul global de divertisment și media se va bucura de o rată de creștere anuală compusă de 5%, care va crește veniturile industriei la 2,6 trilioane de dolari în 2025, față de 2 trilioane de dolari în 2020.

De pildă, videoclipuri noi, imagini statice, ilustrații și alt conținut sunt încărcate pe o mare varietate de platforme în fiecare minut. Asta face ca categorizarea și clasificarea întregului conținut o sarcină enormă pentru companii, dar este o sarcină pe care AI o poate face cu ușurință. CBS Interactive, de exemplu, folosește instrumente de analiză video bazate pe inteligență artificială pentru a examina fiecare cadru al unui videoclip și a eticheta obiectele din acesta. Liga Națională de Fotbal din SUA folosește o tehnologie similară pentru structurarea și organizarea conținutului, ușurând astfel căutarea, utilizarea și… generarea de bani.

Deopotrivă, radiodifuzorii trebuie să urmărească performanța conținutului și să își ajusteze strategiile în consecință. În mod tradițional, asta înseamnă foi de calcul enorme și o mare intervenție umană în mod continuu, pentru a urmări performanța. Acum, AI nu poate doar să creeze astfel de rapoarte din date brute, dar, în unele cazuri, poate face sugestii despre cum să se valorifice informațiile pe care le dezvăluie.

 

Marile redacții exploatează beneficiile de ani buni

Creatorii și distribuitorii internaționali de conținut trebuie adesea să își adapteze conținutul pentru diferite piețe, care pot include crearea de subtitrări multilingve. A face acest lucru cu traducători umani și creatori de subtitrări este costisitor și consumă mult timp, dar AI face totul mult mai ușor. Deja AI folosit de YouTube face posibilă adăugarea automată de subtitrări la videoclipuri.

AI poate ajuta și la moderarea conținutului și accesul la acesta, de exemplu detectând vârsta unui utilizator. De asemenea, poate ajuta la clasificarea adecvată a conținutului, ca în cazul True Anthem AI. Apoi, există provocarea din ce în ce mai mare de a depista conținutul eronat sau fals, lucru la care AI este deosebit de pricepută, deoarece poate extrapola din seturi masive de date, poate verifica informații și își poate actualiza evaluările în timp aproape real pe baza unor date noi. AI poate ajuta la verificarea faptelor sau la semnalarea informațiilor concepute în mod deliberat pentru a induce în eroare și îi poate ajuta pe jurnaliști să identifice și să urmărească poveștile cele mai importante pentru publicul lor. Inteligența artificială îi poate ajuta pe jurnaliști cu cercetarea și culegerea de informații, chiar dacă nu vorbesc limba. Instrumentul AI al lui Connexun poate extrage conținut din articole din întreaga lume și în mai multe limbi, facilitând identificarea subiectelor în tendințe în mass-media globală.

AI poate, de asemenea, să verifice veridicitatea poveștilor jurnaliștilor, să evalueze performanța poveștilor lor, să extragă perspective din acestea, să aranjeze și să arhiveze conținutul pentru utilizare ulterioară și să-l reutilizați pentru diferite canale. Instrumentul de proiectare Canva acceptă acum solicitări de text, facilitând crearea de ilustrații sau infografice de sprijin pentru povești.

Instrumentele automate de povestire folosesc inteligența artificială și învățarea automată pentru a crea conținut potrivit pentru consumul uman. Google Docs poate dejasă creeze rezumate ale articolelor generate de AI.

Potrivit Futuremarketinsights, piața globală pentru AI în media și divertisment a fost evaluată la 10,4 miliarde de dolari, dar se estimează că va crește cu o rată anuală de 26% din 2022 până în 2032, ajungând la 132,2 miliarde de dolari.

În cazul narațiunilor cu numere grele – cum ar fi rapoartele post-joc despre sporturi încărcate de statistici – deseori AI poate face întreaga treabă. Washington Post, de exemplu, a folosit un instrument numit Heliograf pentru a scrie peste 850 de articole. Heliograf a fost folosit pentru a acoperi Jocurile Olimpice, alegerile din SUA și chiar meciurile de fotbal din liceu. Între timp, Reuters folosește un instrument numit Graphiq pentru a oferi canalelor de știri vizualizări gratuite, interactive de date care se actualizează în timp real. Compania Narrative Science, care folosește povestirea datelor și generarea de limbaj natural (NLG) combinate pentru a transforma datele de cercetare în narațiuni ușor de înțeles.

 

Salvează timp prețios pentru articole de calitate

De asemenea, inteligența artificială eliberează pentru jurnaliști un timp prețios, pentru a face lucrări mai interesante. Associated Press folosește un instrument numit Wordsmith, împreună cu datele despre câștiguri de la Zacks Investment Research, pentru a transforma rapoartele trimestriale privind rezultatele în povești care pot fi publicate în câteva secunde sau pentru a raporta meciurile de baschet, lăsând jurnaliştilor mai mult timp pentru a scrie piese mai aprofundate și mai calitative.

Comentariile de sub o știre de pe site-ul web al New York Times le evidențiază pe cele considerate cele mai relevante – clasarea se datorează unei perechi de instrumente AI: Editor și API Perspective, care moderează și sortează comentariile utilizatorilor, astfel încât cele mai utile să apară primele.

În timp ce prezentatorii artificiali, deja testați în China, pot părea o amenințare pentru sectorul știrilor, capacitatea AI de a detecta informații false cu o acuratețe fără precedent ar putea ajuta la apărarea lor, punctează techcentral.co.za. Servicii precum Fabula AI, care a fost achiziționată de Twitter în 2019, folosesc algoritmi pentru a identifica tiparele care ies din răspândirea știrilor false online. Un alt serviciu, Grover, este un model AI de detectare a știrilor false conceput de cercetătorii de la Universitatea din Washington. Aceste instrumente le permit jurnaliştilor să-şi reorienteze atenţia asupra poveştilor care contează. Ca atare, AI ajută la reimaginarea rolului și a potențialului scop al jurnalismului uman. „Eliberează jurnaliștii noștri de sarcinile de rutină, pentru a face lucrări de nivel superior care le folosește creativitatea; ne permite să creăm mai mult conținut care să servească mai eficient noile audiențe; și ne îmbunătățește capacitatea de a descoperi știri”, spune Lisa Gibbs, directorul de parteneriate de știri și responsabil de știri AI la Associated Press.

Asta nu înseamnă că AI îi va înlocui complet pe jurnalişti. Instrumentele de inteligență artificială utilizate la Bloomberg semnalează subiecte în tendințe și adună date, dar oamenii se asigură totuși că detaliile de bază sunt corecte înainte de a crea povești din clienții potențiali ai AI. Nevoia de minți umane, capabile să facă conexiuni emoționale complexe, el la judecată și proiecții profunde, sensibile din punct de vedere contextual, rămâne pe poziții. (Roxana Istudor)

Foto: pixabay.com

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *