Jurnaliștii trag un semnal de alarmă cu privire la răspândirea dezinformării în societate și la modul în care aceasta le afectează locurile de muncă în fiecare zi. Susținătorii libertății de exprimare PEN America au descoperit, într-un sondaj printre jurnaliști, că 90% afirmă că locurile de muncă lor au fost afectate de conținut fals creat cu intenția de a înșela.
Peste 1.000 de jurnalişti au răspuns chestionarelor, iar „PEN America a fost surprins de modul în care răspunsurile scrise au continuat să releve profesioniști inundaţi de dezinformare”, a spus Dru Menaker, directorul operaţional al organizaţiei.
Patru din cinci respondenți au etichetat fenomenul ca fiind o problemă gravă și majoritatea spun că se confruntă cu dezinformarea în mod regulat, fie prin surse care transmit informații false, fie prin nevoia de a dezminți ceva care se răspândește online. „Informațiile false pot fi răspândite prin roboți sau în fotografii și videoclipuri manipulate care trebuie verificate. S-a răspândit în mare parte pentru că furnizorii săi îl consideră eficient”, detaliază Menaker.
Luke O’Brien, jurnalist la Centrul Shorenstein pentru Mass-media, Politică și Politici Publice de la Harvard, afirmă că este „uimit de cât de repede se răspândește dezinformarea în mass-media.
Pur și simplu devine din ce în ce mai rău”.
Întrebați de PEN America despre sursele celei mai flagrante dezinformări pe care le-au întâlnit, 76% dintre jurnaliști au citat teoreticieni ai conspirației, 70% au numit oficiali guvernamentali sau politicieni și 54% au menționat organizații special concepute pentru a crea dezinformare.
Ostilitatea publică față de jurnaliști și un climat de afaceri care a adus domeniul în declin, în special în afara orașelor mari, au amplificat problema. Un reporter de la Los Angeles Times care a răspuns la întrebările sondajului a relatat despre un grup susținut de poliție care folosea dezinformarea pentru a câștiga putere în administrația locală.
Mai multe organizații de știri și-au consolidat eforturile de a elimina dezinformarea în ultimii ani. Associated Press, de exemplu, are o unitate de verificare formată din 12 persoane care investighează afirmațiile răspândite online, împreună cu o operațiune separată de verificare a faptelor și reporteri care acoperă subiectul. AP are o rubrică săptămânală, „Not Real News”, care disecă cele mai populare, dar complet neadevărate povești care circulă online, notează abcnews.go.com.
Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România
The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro29.04.2024Articole recente
- Festivalul de Dans Folcloric Lyrids, din Vancouver
- Este un semn bun că se dau pensiile mai repede luna aceasta? Mai degrabă, nu!
- Mircea Micu și „Secretul Doamnei de zăpadă”
- Bosnia-Herțegovina. Realitățile
unei țări musulmane cu populație ortodoxă sârbă și catolică croată - Filantropie pentru susținerea jurnalismului.
De la finanțarea tematică până la sprijin în procesele SLAPP - Toată Europa luptă cu dezinformarea
- Ziua Mondială a Libertății Presei 2024.
„O presă pentru planetă.
Jurnalismul în fața crizei de mediu” - Umor și satiră
- „Vatra veche”, nr. 4 (184) aprilie 2024. Brâncuși: o retrospectivă istorică
la Paris
Contact
SEDIUL CENTRALBd. Gral. Gheorghe Magheru nr. 28-30, Sector 1, Bucureşti, Cod poștal: 010336, Oficiu Poştal 22
Telefon fix: 021.317.92.25
Telefon mobil: 0746.137.911 / 0746.137.914
Telefon legitimații: 0743.394.000
Telefon contabilitate: 0746.137.913
Fax: 021.313.06.72
Program de lucru:
LUNI – JOI 10.00 – 18.00
E-mail:
secretariat@uzp.org.ro
contact@uzp.org.ro
comunicare@uzp.org.ro
radiouzpr@uzp.org.ro
revista@uzp.org.ro
comisiadeatestare@uzp.org.ro
joda@uzp.org.ro
editura@uzp.org.ro