◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro26.04.2024

California a inițiat legislația taxării pentru utilizarea jurnalismului

Legislatorii din California au introdus o nouă legislație menită să preseze companiile de tehnologie – precum Google și Facebook – să plătească editorii de știri pentru conținutul postat pe platformele lor. Măsura vine pe fondul unei bătălii în curs de desfășurare între firmele de tehnologie și decidenții politici din Canada și în urma unei lupte pe tema lății știrilor dintre guvernul australian și Facebook.

Proiectul de lege propus, denumit California Jurnalism Competition and Preservation Act, este promovat de deputata din Oakland, Buffy Wick, cu sprijinul Asociației Editorilor de Știri din California. Dacă va fi adoptat, proiectul de lege ar forța companiile de tehnologie să plătească „taxe de utilizare a jurnalismului” atunci când publicitatea este vândută împreună cu articolele de știri locale care apar pe o platformă tehnologică. Aproximativ 70% din profiturile adunate din aceste taxe ar trebui să fie direcționate înapoi, în locuri de muncă în jurnalism. „California a pierdut peste 100 de ziare în ultimul deceniu. Părinții Fondatori au înțeles importanța unei prese libere. Și când ai un ecosistem în care nu există condiții echitabile și ziarele se închid în stânga și în dreapta, asta mă preocupă din punct de vedere al democrației”, a spus Wick, într-un interviu pentru The Mercury News

 

Big Tech face regulile conținutului de știri

Proiectul de lege indică o industrie de știri agitată. Doar în ultimul an, veniturile din reclamele din ziare au scăzut cu 66%, în timp ce personalul de redacție a scăzut cu aproximativ 44%. Asociația Editorilor de Știri din California estimează că aproximativ 52% dintre rezidenții din California își primesc știrile de la Facebook și 49% de la Google. „Big Tech a devenit de facto gardianul jurnalismului și își folosește dominația pentru a stabili reguli privind modul în care conținutul de știri este afișat, prioritizat și monetizat. Membrii noștri sunt sursele acestui jurnalism și merită să li se plătească o valoare de piață corectă pentru știrile pe care le produc”, a declarat Emily Charrier, președintele Asociației Editorilor de Știri din California.

Susținătorii acestor eforturi susțin că sunt necesare pentru a susține o industrie locală de știri aflată în criză, dar oponenții, marile platforme tehnologice, susțin că proiectele de lege de acest tip caracterizează greșit relația dintre platforme și editori și, în cele din urmă, echivalează cu o „taxă pe link”.

Meta și Google, cele două companii cel mai direct afectate de proiecte de lege, nu au comentat public încă legislația propusă din California, dar s-au opus legii federale care a inspirat-o. Meta a averizat că „va trebui să ia în considerare eliminarea completă a știrilor din platforma noastră” dacă proiectul de lege federal va vedea lumina legalității, potrivit gizmodo.com. „Legea privind concurența și conservarea jurnalismului nu reușește să recunoască elemental-cheie: editorii și radiodifuzorii își pun ei înșiși conținutul pe platforma noastră, pentru că aduce beneficii rezultatelor finale – nu invers”, arată Meta, într-un comunicat.

 

Rădăcina legislației este ceva elementar: corectitudinea

De altfel, atât Google, cât și Meta i-au unit forțele împotriva unei legislații similare care își face drum în legislatura din Canada. Luna trecută, Google a început să limiteze temporar accesul la rezultatele știrilor în testele care afectează aproximativ 4% dintre utilizatorii selectați aleatoriu din Canada. Meta, pe de altă parte, a fost mai puțin subtilă:  compania a amenințat că va „încheia disponibilitatea conținutului de știri pe Facebook și Instagram”, dacă proiectul de lege va fi adoptat așa cum este scris în prezent. Compania folosit aceeași metodă cu parlamentarii australieni din cauza legii de plată a editorilor și a întrerupt pentru scurt timp accesul la știri pentru aproximativ 17 milioane de utilizatori. Serviciile esențiale, precum spitalele și serviciile de pompieri s-au trezit prinse în focul încrucișat.  Metoa a funcționat, s-a negociat și s-a căzut de acord asupra unei versiuni reduse a proiectului de lege.

Având în vedere tot acest precedent, noua legislație din California este de așteptat să se confrunte cu respingeri aggressive, cu lobby și amenințări din partea industriei tehnologice. Dar nici susținătorii proiectului de lege din California nu dau înapoi și consideră rădăcina legislației ceva elementar: corectitudinea. „Vrem să ne asigurăm că munca editorilor este onorată într-un fel, în loc să fie exploatată de Facebook sau Google sau de alții care reutilizează acel conținut fără a plăti pentru o parte din el”, punctează Wicks, citată de LA Times. (redacția UZPR)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *