◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro17.04.2024

„Sculptura modernă
nu mai abordează arta în maniera clasică”. Interviu cu artistul plastic arădean Cosmin Moldovan

Dincolo de aparențele formale ale arealului cotidian, există oameni care transced spațiul și timpul prin creațiile lor. Căci artiștii sunt cei care pășesc peste pragul delimitat al convenționalului, iar viziunile lor prind viață într-un univers palpabil, aparținând atât oniricului cât și pragmaticului. Invitatul nostru de astăzi este Cosmin Moldovan, artist plastic și profesor la Colegiul de Arte ,,Sabin Drăgoi” din Arad. Să deschidem, așadar, poarta spre vis, rămânând însă ancorați în realitate.

 

Cristian Mladin: Rolul asumat al unui artist este de a (se) produce (prin) emoție. Aflat într-o continuă căutare a sinelui, artistul se etalează în fața publicului său metamorfozat în lucrările sale. Ce te-a determinat să alergi calea artei și când ai înțeles că trebuie să urmezi acest drum?

Cosmin Moldovan: Fiecare artist are propria poveste și călătorie în lumea artei, iar motivele pentru care alege să-și exprime sentimentele și gândurile prin creație pot fi foarte profunde. Pentru mine, această călătorie a început în adolescență, a fost mai degrabă  o  descoperire, care, pe parcurs, a fost influențată de o mulțime de lucruri, cum ar fi educația, iar ulterior experiențele de viață, inspirațiile culturale și mentorii pe care i-am avut pe parcursul acestei călătorii care continuă…

Cristian Mladin: Cuvintele sunt redundante în cazul unui artist plastic, întrucât culoarea și forma dau putere mesajului său, substituind comunicarea verbală. Cum apreciezi poziția artistului în societatea de azi, axată pe consumerism și globalizare?

 

Cosmin Moldovan: Poziția artistului în societatea contemporană, caracterizată de consumerism și globalizare, poate fi complicată și influențată de o varietate de factori. Într-adevăr, limbajul vizual al artistului, care este exprimat prin culoare, formă, mișcare și alte forme de manifestare, are capacitatea de a transmite mesaje puternice și poate chiar să evite utilizarea cuvintelor în comunicare. Dar relația artistului cu societatea poate fi diferită. Pe de o parte, arta are capacitatea de a aduce critici sociale, de a pune accent pe problemele contemporane sau de a ilustra diversitatea culturală. Prin urmare, artistul are capacitatea de a juca un rol semnificativ în educarea publicului și  în provocarea acestuia de a gândi critic.

În schimb, arta poate deveni uneori o marfă sau un produs comercial într-o societate care se concentrează pe consum și globalizare. Galeriile de artă, târgurile de artă și site-urile online devin o modalitate de a găsi artă.

Cristian Mladin: Orice creator are ca obiectiv originalitatea. Într-o lume a contrastelor, a fi original e un obiectiv tot mai greu de atins. Ce dorești să transmiți prin lucrările tale și care sunt motivele pe care le accentuezi în acest sens?

Cosmin Moldovan : Indiferent de domeniul lor de activitate, mulți creatori aspiră la inovație. Cu toate acestea, originalitatea poate părea o provocare într-o lume bogată în influențe culturale și artistice. Originalitatea nu înseamnă întotdeauna să fii complet izolat de influențele din jur; mai degrabă, înseamnă să aduci ceva unic și personal în creația ta. Personal doresc să transmit o varietate de mesaje prin intermediul lucrărilor mele. Aceste mesaje reprezintă anumite trăiri personale, critici sociale, explorări estetice sau pur și simplu dorința de a comunica cu publicul într-un mod creativ. Motivele diferă în funcție de viziunea și experiențele anumitei perioade pe care o traversez.

Accentuarea anumitor motive sau teme în lucrări mele sunt o modalitate de a-mi exprima identitatea sau de a aborda anumite probleme care mă preocupă. Ca și majoritatea oamenilor, artiștii decid uneori să se concentreze pe anumite elemente pentru a crea un limbaj artistic cunoscut și pentru a menține o coerență în lucrările lor. Fiecare artist are motivele și obiectivele sale pentru a crea, iar găsirea de noi idei poate fi o căutare continuă.

Cristian Mladin: Sculptura este un domeniu frumos și provocator în același timp întrucât, pentru a putea crea, e nevoie de cunoaștere din sfera celorlalte ramuri ale artelor plastice. Și totuși, tendințele actuale sunt puternic contrastante cu sculptura renascentistă, spre exemplu. Modelele și temele Renașterii sunt prezente aici și acum. Sculptura modernă nu mai abordează arta în maniera clasică însă. Cum explici această schimbare de paradigmă în sculptura actuală în particular și in extenso, în arta contemporană?

Cosmin Moldovan: Evoluțiile sociale, tehnologice și culturale au dus la schimbări de paradigmă în arta și sculptura contemporană. Această schimbare de direcție în arta contemporană este cauzată de mai multe motive:

– schimbările sociale și culturale: valorile, perspectivele și preocupările societății moderne s-au schimbat de-a lungul timpului. Identitatea, politica, mediul și tehnologia sunt printre temele mai actuale pe care sculptura contemporană le folosește adesea pentru a reflecta aceste schimbări – progresele în tehnologie. Datorită progresului tehnologic, artiștii au acum oportunități noi și neașteptate de a crea opere de artă. În sculptură, exprimarea creativă în moduri care nu erau posibile în trecut este posibilă prin utilizarea materialelor și tehnicilor moderne; diversitatea culturală și globalizarea: o varietate de influențe culturale și artistice au fost aduse împreună de globalizare. În mod obișnuit, artiștii contemporani sunt expuși la o gamă mai largă de stiluri, tehnici și perspective, ceea ce îi încurajează să producă lucrări inovatoare și eclectice; expresia individuală și imparțialitatea: expresia individuală și subiectivă este o preocupare frecventă în sculptura contemporană. Artiștii își folosesc creațiile pentru a-și transmite propriile experiențe și perspective, în opoziție cu tradițiile artistice mai standardizate. Prin urmare, sculptura contemporană nu respinge în totalitate modelele și temele care au fost folosite în trecut; mai degrabă le reinterpretează și le adaptează.

Cristian Mladin: Copiii sunt receptori ai informațiilor primite din societate și din mediul educațional. Ca profesor la Liceul de Arte ,,Sabin Drăgoi” cum îi percepi pe tinerii artiști pe care îi îndrumi, raportat la elevii celorlalte licee arădene, care nu sunt vocaționale? Te consideri  privilegiat prin meseria de profesor, prin care poți forma caractere și viitori artiști?

Cosmin Moldovan: Ca profesor la o școală vocațională, în cazul meu la Colegiul de Arte „Sabin Drăgoi”, am posibilitatea de a trăi o dinamică și o interacțiune cu elevii care diferă de cele din liceele non-vocaționale. Elevii de la școli de arte au adesea un interes și o pasiune specială pentru artă. Acest lucru poate duce la un mediu de învățare vibrant și devotat. Imaginația tinerilor artiști poate fi entuziastă, deoarece se află într-un mediu care le permite să-și exploreze și să-și dezvolte creativitatea într-o măsură mai mare decât în clasele tradiționale de liceu. Poți vedea, de asemenea, un grad mai mare de implicare și dedicare al elevilor spre activitățile artistice; acest lucru poate fi motivant și stimulant pentru un profesor. A fi profesor într-o școală de arte înseamnă și a ajuta și a ghida elevii în dezvoltarea lor artistică și personală.    Experiența de a împărtăși cunoștințele, experiențele și îndrumarea lor în acest domeniu poate fi extrem de satisfăcătoare și semnificativă.

Cristian Mladin: Într-o societate influențată tot mai mult de evoluția AI (artificial intelligence), cum apreciezi evoluția artei pe termen scurt, mediu și lung? Ne vom orienta spre arta virtuală, cum ar fi NFT-urile (non fungible tokens) spre exemplu?

Cosmin Moldovan: Domeniul artei a fost influențat semnificativ de evoluția inteligenței artificiale (AI) și a efectelor tehnologiei digitale asupra societății. Arta este frumoasă tocmai prin diverstatea ei. Artiștii  folosesc și vor folosi orice tehnologie nouă care va apărea în viitor, totul pentru a reprezenta și expune propriile trăiri…, impactul îl vor evalua istoricii de artă.

Cristian Mladin: Cum procedează artistul Cosmin Moldovan atunci când începe să lucreze la un proiect artistic? Dar atunci când ajunge acasă, la familie, după o zi încărcată?

Cosmin Moldovan: În general, artiștii pot folosi abordări diferite atunci când lucrează la proiecte artistice, iar stilul în care își petrec timpul acasă poate varia în funcție de interesele, valorile și personalitatea fiecărui artist. În timp ce unii artiști pot prefera un proces mai planificat și structurat, alții pot prefera să se dedice complet proiectului lor, să experimenteze tehnici noi și să se lase inspirați de mediul lor. Eu mă regăsesc în ambele situații.

Cristian Mladin: Se spune despre un om că moare cu adevărat doar atunci când nu își mai aduce aminte nimeni de el. Există anumite voci care spun că Aradul este ,,mort” din punct de vedere cultural.  Care este opinia ta, legat de acest subiect? Ce se poate îmbunătăți în politica locală, raportat la viața culturală a urbei?

Cosmin Moldovan: Aradul NU este ,,mort” din punct de vedere cultural. Opiniile despre vitalitatea culturală a unei comunități pot varia în funcție de perspectivele individuale, dar este important să se evalueze și să se dezbată aceste chestiuni în mod deschis și constructiv. În ceea ce privește Aradul sau orice alt oraș, îmbunătățirea vieții culturale implică adesea o colaborare între autoritățile locale, instituțiile culturale, artiști și comunitatea în ansamblu.

Cristian Mladin: Aflat într-o perpetuă frământare interioară, artistul nu ajunge niciodată în mod real la finalul căutărilor sale. Ce proiecte artistice ai în plan și ce ți-ai dori de la anul 2024 în plan personal și artistic? Cosmin Moldovan: Așa cum ai afirmat, artistul nu ajunge niciodată în mod real la finalul căutărilor sale, pentru mine anul 2024 este un an al unor noi provocări și finalizarea unor proiecte mai vechi.

Cristian Mladin: Mulțumesc pentru sinceritatea și bunăvoința de a purta acest dialog cultural și îți doresc multă sănătate și putere de muncă pentru viitor. Să fie Artă!

Cosmin Moldovan: Mulțumesc pentru urări și eu. Îți doresc mult succes în tot ceea ce întreprinzi!

 

Interviu realizat de Cristian Mladin/UZPR Arad

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *