◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro26.04.2024

Tendința de a reproduce prejudecățile, marea problemă a utilizării AI în jurnalism

Nu există nicio îndoială că instrumentele de inteligență artificială contribuie enorm la industria știrilor. Au loc schimbări de paradigmă în domeniul jurnalismului, ca formă de creație și ca profesie. Cu toate acestea, utilizarea excesivă și nestructurată a tehnologiilor în redacții a scăzut în industriile media, pentru că s-a constatat că incursiunile acumulate ale AI în redacții au acumulat capcane inutile – pe scurt, acest system este în faza copilăriei.

 

Potențial de a produce știri mai rapid

Din cauza blocajelor pe care astfel de sisteme complicate și opace le prezintă pentru responsabilitate, luarea deciziilor și judecata profesională, această utilizare este deosebit de acută pentru mass-media de serviciu public. În plus, există alți câțiva factori care afectează industria știrilor și care de acum încolo urmează să fie testați științific.

În mod grăitor, jurnalismul este procesul de strângere, analiză, producere și prezentare de știri și informații. Istoria demonstrează că societatea tinde să aibă mai multe știri și informații dacă este mai democratică. Jurnalismul ca mijloc de afaceri rămâne în același timp un domeniu dinamic. Odată cu ritmul timpului și al cererii, jurnalismul de date este din ce în ce mai important în aceste zile. Practica de a raporta fapte folosind datele structurate ca element central al narațiunii și de a le gestiona imparțial este cunoscută sub numele de jurnalism de date, potrivit dailypioneer.com. Asta poate include totul, de la raportare convențională asistată de computer la cele mai de ultimă oră aplicații de știri și vizualizare a datelor. Obiectivul general este unul jurnalistic: diseminarea datelor și analizelor pentru a ne ajuta pe toți să învățăm mai multe despre actualitatea presantă.

Instrumentele digitale sunt folosite pentru a eficientiza colectarea datelor în jurnalismul de date, producție de știri care este alimentată de colectarea și vizualizarea mai rapidă a datelor și a apărut pentru prima dată în SUA în anii 1950. Probabilitatea și calculul joacă un rol important în jurnalismul de date. Big Data are potențialul de a produce știri mai rapid și cu o profunzime mai mare decât oricând. La fel ca internetul, big data este un rezervor infinit de date în continuă expansiune care nu aparțin nimănui în special. Big Data pot fi folosite pentru o gamă largă de sarcini complicate cu echipamentul și personalul potrivite, inclusiv îmbunătățirea asistenței medicale publice în orașele inteligente și profilarea psihommetrică bazată pe personalitate.

Organismele de știri pot publica și organiza conținut folosind învățarea automată și inteligența artificială pentru a face jurnalismul de date imparțial. Jurnaliştii de date pot produce articole şi rapoarte de ştiri exacte din punct de vedere real odată ce datele nefactuale au fost separate de acestea.

 

Defecte în redacțiile de pe tot globul

Impactul AI se extinde dincolo de redacțiile unei anumite rețele de știri. Companiile media își pot gestiona mai eficient operațiunile financiare datorită tehnologiei. Prin managementul financiar bazat pe date și controlul cheltuielilor, aceste tehnologii permit companiilor media să facă bani prin simplificarea analizei documentației financiare. Inteligența artificială, analiza datelor mari și învățarea automată vor sprijini jurnaliștii umani și vor elimina erorile umane din culegerea de știri, făcând jurnalismul mai bazat pe integritate. Presa de știri nu poate scăpa de părtiniri, dar, deoarece algoritmii de învățare automată ai AI sunt antrenați să ia în considerare acuratețea, aceștia ajută la reducerea interpretării subiective a datelor de către oameni.

Pe de altă parte, în acest stagiu de dezvoltare, utilizarea instrumentelor AI în jurnalismul de date a dezvoltat anumite defecte în redacțiile de pe tot globul. Tendința algoritmilor AI de a reproduce prejudecățile existente este una dintre principalele probleme legate de utilizarea în creștere. În prezent, articolele scrise prin inteligență artificială pot fi găsite numai pe subiecte simple, formulate, cum ar fi datele bursiere și scorurile sportive.

Având în vedere cât de repede se dezvoltă tehnologia, jurnalismul de date va juca un rol semnificativ în modul în care spunem și vizualizăm poveștile care vor urma, dar viitorul AI în domeniul jurnalismului rămâne nedecis. (redacția UZPR)

Foto: pixabay.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *