◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro22.05.2024

„Muzicanții din Bremen”,
la Teatrul „Arcadia”

Mi se făcuse dor de lumea magică a poveștilor și pieselor pentru copii  transpuse scenic. De spectacolele în care decorurile, muzica și luminile te poartă pe aripi fermecate, părtaș fiind la o confruntare simbolică între BINE și RĂU din care, învingător iese întotdeauna, BINELE. Mi se făcuse dor de reacțiile spontane, sincere ale micilor spectatori, implicați ad-hoc în soluționarea conflictului dintre personaje, în derularea spectacolui. De basmul clasic cu o încărcătură epică și etică ușor de extras din păienjenișul întâmplărilor în care erau prinse, ușor de receptat de către micuții spectatori.

Se pare însă că apetența pentru acet tip de povești s-a diminuat, cu anii. Iar tehnologia, cu metodele sale moderne de mare efect, a pătruns acerb și în lumea spectacolului. O lume în care gadget-urile  înlocuiesc personaje, ori pot juca rolul unui personaj, pare a fi noua alternativă. Recenta premieră a Teatrului „Arcadia” din Oradea, destinată, cu precădere, celor mici, este un exemplu la îndemână.

 „Muzicanții din Bremen”, un „basm de adormit copii” scris de Jacob și Wilhelm Grimm, e citit într-o paradigmă nouă, modernă și dramatizat astfel de regizorul Cristian Huțanu din Iași. Specializat în arta păpușeriei, el realizează un spectacol vesel, animat, în care perspectiva dramatică a celor patru animale: măgarul, câinele, pisica și cocoșul de a fi abandonate ori sacrificate atunci când devin inutile în ochii stăpânilor, bătrâne ori lipsite de puteri,  trece în plan secund. Metamorfozarea lor prin schimbare de atitudine și destin, redefinește implicit mesajul : totul este posibil prin curaj, voință, schimbare de mentalitate.

În basmul clasic, cei patru se întâlnesc întâmplător, aflându-se în situații limită similare. Se încurajează, se susțin reciproc ca niște prieteni buni și pornesc spre marele oraș Bremen, ca să devină muzicanți. Drumul nu e lipsit de peripeții. În pădurea în care înnoptează, cocoșul cocoțat pe o ramură, la înălțime, descoperă coliba hoților care, la ceas de seară, se ospătau mulțumiți de rezultatele isprăvii lor, din acea zi. Sustinându-se unul pe celuilalt, în fața  fereastrei colibei, cei patru prieteni formează un fel de piramidă din corpurile lor, ce dă impresia unei fantome care-i sperie de moarte pe hoții care-și abandonează rapid căsuța și fug. De acestă situație profită savuros cei patru eroi, care dorm și se ospătează cu bucatele hoților, pentru a-și putea continua drumul spre Bremen. Aceasta e acțiunea basmului clasic.

În viziunea regizorală a lui Ciprian Huțanu, personajele principale sunt patru impresari, în căutare de muzicanți cu care să formeze un taraf pentru a susține spectacole în orașul Bremen, aflat în apropiere. Pentru a comunica, ei apelează la telfonul mobil și la alte mijloace digitale. E sugerat chiar un Casting, ale cărui rezultate sunt anunțate de un speeker digital. Și astfel, fiecăruia din cei patru impresari li se repartizează ca partener, câte un animal, respectiv: un măgar, un câine, o pisică și un cocoș.  Eroi de acțiune și personaje duale, între actorii îmbrăcați în negru, ce-și asumă rolul anononimatului și păpușile mari pe care le mânuiesc, se crează o osmoză, personaj principal redevenind păpușa, iar el, actorul, suportul din spatele ei. Cu toții se pregătesc pentru marea lansare. Pentru aceasta, repetă intens, cântând la diverse instrumente, pentru a-și face intarea triumfală în Bremen. Totul presărst cu escapade hazlii, la care își dau concursul giumbușlucurile celor doi hoți. Se cântă o muzică originală compusă de Câri Tibor, se dansează cu însuflețire, astfel că în decorul modular, expresiv și minimalist realizat de talentata scenografă, Oana Cernea, reprezentația devine un muzical, la care publicul participă cu însuflețire. Prestația actorilor: Iulia Dinescu, Alexandu Pop, Florian Silaghi, Igor Lungu, Andrei Fazecaș și Consuela Egyed este una complexă, nuanțată  în raport cu exigența impusă de personajul aflat în diverse ipostaze. Ciprian Huțanu realizează astfel un spectacol modern plin de umor și vervă, asezonat, din plin, cu muzică antrenantă. Agreat de cei mici, dar și de cei mari deopotrivă.

  

Maria Vesa Aursulesei 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *