Editorialele, textele de opinie și scrisorile adresate editorului, care umplu paginile de opinie, ar putea ajuta la eliminarea diviziunilor politice din interiorul opiniei publice și ar putea oferi un ajutor instituțiilor locale de știri aflate în dificultate, scrie „The Conversation”.
Două treimi dintre americanii chestionați de Gallup afirmă că mass-media de știri nu fac diferența între fapte și opinie – o creștere de la 42% în 1984. Doar 43% dintre respondenții dintr-un alt sondaj consideră că pot face cu ușurință diferența dintre știri și părere online. Jumătate dintre americani nu sunt familiarizați cu termenul de jurnalism de opinie („op-ed).
Pe măsură ce liniile dintre opinie și știri se estompează în mintea multor persoane, încrederea în mass-media naționale scade. În schimb, sursele de știri locale – ziarele cotidiane și programele de știri ale televiziunilor locale – sunt văzute ca fiind mai de încredere, mai atente la problemele oamenilor și mai imparțiale decât sursele naționale de știri.
La fel ca aproape orice altceva în politica americană, dar nu numai, încrederea în mass-media este polarizată de-a lungul liniilor de partid: democrații au încredere în presă mult mai mult decât republicanii, iar cei mai ideologici membri ai fiecărui partid au ideile cele mai diferite despre credibilitatea presei. Având în vedere acest dezacord, ar putea părea puțin probabil ca jurnalismul de opinie să aibă o influență pozitivă. Dar cercetările arată că se poate.
Jurnalismul de opinie se distinge prin punctul de vedere declarat. Editorialele sunt scrise cu vocea ziarului de către consiliul editorial, adesea compus din editori, proprietari și membri ai comunității. Edițiile de opinie sunt de obicei scrise de editorialiști profesioniști sau de lideri ai comunității. Scrisorile sunt scrise de cititori obișnuiți.
Articolele de opinie asigură faptul că în ziar apar punctele de vedere ale non-jurnaliştilor, ajută publicul larg să interpreteze evenimentele majore şi pot schimba opinia cititorilor cu privire la problem curente. Cele mai bune pagini de opinie funcționează aproape ca o piață a orașului, permițând cititorilor să discute și să dezbată probleme importante pentru comunitățile lor.
Dar criza economică, scăderea veniturilor și a numărului de angajați au forțat ziarele locale să folosească mai mulți editorialiști din afara comunității ziarului și a căror activitate are de obicei un accent național; unele ziare au tăiat complet poziția de editor de opinie.Fără un personal dedicat care să caute „vocile” locale și să le editeze textele, dependența ziarelor de rubricile sindicalizate înseamnă mai multe rubrici de opinie concentrate pe conflictele ideologice „dreapta versus stânga” între cele două extreme politice naționale, și nu probleme locale.
Chiar dacă o pagină de opinie doar locală nu va restabili modelul economic care a susținut ziarele în ultimele decenii, studii recente noastră arată că poate aduce înapoi unii cititori și poate reduce unele dintre diviziunile care separă comunitățile. „Menținând concentrarea locală, pagina de opinie ar putea juca un rol în restabilirea încrederii și în ajutarea ziarelor locale să supraviețuiască acestor vremuri dificile”, adaugă „The Conversation”.