◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro30.04.2024

Pe urmele lui Emil Racoviță

Aprilie 2023. Masivul Albères din Pirineii Orientali, graniță naturală dintre Franța și Spania, ne apare în față ca o explozie calcaroasă care se revarsă spre est până în valurile turcoaz ale Mediteranei. Din loc în loc, stânci de granit cu siluete impozante, domină câmpia Roussillon spre nord și câmpia Emporda la sud.

Lăsăm în urmă stațiunile litorale Argeles, Collioure, Port Vendres și ne apropiem de localitatea Banyuls-sur-Mer destinația noastră, unde este organizată o expoziție de motociclete, mașini și vehicule militare americane vechi.

Șoseaua coboară șerpuind printre formațiunile stâncoase, strecurându-se spre mare. Câteva case izolate, înșirate pe dealul din față, ne semnalează apropierea de oraș care se ivește brusc, după o curbă amplă. Un sens giratoriu larg, dirijează circulația rutieră spre patru direcții diferite. Urmăm indicațiile navigației de bord și pătrundem în localitate.

Banyuls-sur-Mer, o localitate mică, cu aproximativ 5.000 de locuitori stabili, adăpostește în sezonul turistic, care se întinde din martie până în noiembrie, zeci de mii de turiști și localnici temporari care dețin aici proprietăți imobiliare sau iahturi de lux.

Existând acest val uriaș de migrație sezonieră, autoritățile franceze au construit parcări spațioase de-a lungul falezei, pe principalele artere rutiere.

Deși sezonul turistic este la început, găsim cu greu un loc de parcare. Coloane imense de mașini se strecoară anevoios  în căutarea unor locuri libere.

Parcăm și pornim pe jos printre sute de oameni care se îndreaptă spre același eveniment. Câteva străduțe înguste printre vile cochete înconjurate de multă verdeață și flori exotice, ne conduc spre faleza însorită străjuită de palmieri uriași. Pe o întindere de peste un kilometru, se desfășoară două evenimente simultan: un târg sezonier cu produse alimentare și industriale, cu mărfuri noi și second hand, urmat de o expoziție de motociclete americane, cu pondere Harley-Davidson, mașini civile și militare americane vechi, printre care sunt instalate scene mari pe care formații muzicale de country și rock and roll își prezintă repertoriul muzical. Tonete și chioșcuri cu diverse produse, terase cu mâncare pentru toate gusturile, cafenele și baruri sunt asaltate de mii de oameni care aglomerează toată faleza.

Zăbovesc prin mulțimea de motociclete expuse, de la cele mai simple până la cele cu motorizări de peste 1.000 – 1.500 cmc sau cele cu trei roți, dotate cu cele mai sofisticate componente. Vedetele incontestabile sunt motocicletele Harley–Daviscon, realizate de Harley–Davidson Motor Company, producătorul american de motociclete cu sediul în Milwaukee, Wisconsin.

În anul 1903, William S. Harley și Atrhur Davidson puneau la dispoziția publicului prima motocicletă Harley–Davidson, construită pentru curse într-o cabană de lemn de  3 x 5 m. Acum firma americană este un colos cu peste 10.000 de angajați și o cifră de afaceri ce depășește 6 miliarde de dolari.

În timp ce admir o superbă Harley–Davidson Trike, motocicletă cu 3 roți,  mental  fac o asociere între firma americană, locul în care mă aflu și România.

În perioada în care apărea prima motocicletă Harley–Davidson, un cercetător român, exploratorul polar Emil Racoviță (1868 – 1947)  își continua cercetările pe aceste meleaguri franceze. După revenirea din expediția arctică, în anul 1900, Emil Racoviță a fost ales director adjunct al Laboratorului Oceanologic ,,Aragoʼʼ din Banyuls-sur-Mer, iar în 1905, în compania lui René Jeannel (licențiat în științe naturale) a pornit în explorarea peșterilor de pe cei doi versanți ai Munților Pirinei. Așa a apărut în 1907, celebrul ,,Eseu asupra problemelor biospeologiceʼʼ (Essai sur le problemes biospeologique), prima lucrare importantă dedicată biospeologiei din întreaga lume.

Nu pot să fiu decât mândru că acolo departe, la interferența dintre Pirinei și Mediterană, un cercetător român, Emil Racoviță, reușea să pună bazele biospeologiei mondiale.

 

Andrușa R. Vătuiu / UZPR

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *