◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro27.05.2024

Elon Musk privește dincolo de rivalitatea Beijing-Washington (I)

Flota de robotaximetre a lui Elon Musk devine realitate. După mulți ani de zvonuri și declarații, proiectul intră în linie dreaptă. Dar nu oricum, ci în colaborare cu chinezii. Și nu oricine din China, ci cu cei de la Catl – Contemporary Amperex Technology Company.

Ciudățeniile unei tranzacții

Colosul chinez, producător de baterii electrice, va furniza componente de ultimă generație și know-how centrului industrial Tesla din Reno – statul Nevada, care urmează să fie extins conform unei recente decizii a lui Elon Musk. Lucrările au început în ianuarie iar investiția este de 3,6 miliarde dolari.

La prima vedere, tranzacția chino-americană pare a fi cel puțin ciudată din două puncte de vedere. În primul rând, Musk colaborează cu chinezii de la Catl pentru a contracara agresivitatea altor chinezi, cei de la BYD din Shenzen – societatea care în ultimul trimestru 2023 a depășit Tesla pe piața mondială a automobilelor electrice (EV). E greu de crezut că două mari grupuri industriale chineze – cu capital parțial de stat și coordonate de Partidul Comunist – vor deveni rivale, fie și indirect, pe piața internațională. Presupun că Musk știe ce face dar sunt sigur că Robin Zeng, președintele Catl, știe la fel de bine, dacă nu mai bine.

În al doilea rând, colaborarea Tesla-Catl pune sub semnul întrebării, cel puțin aparent, politica de tip de-risking – neologism intrat în limbajul transatlantic de doi ani, tradus prin reducerea dependenței de China – promovată de administrația de la Washington și preluată fără tragere de inimă de autoritățile de la Bruxelles. Cu atât mai puțin de către unele cancelarii între care, pe primul loc este încă Berlinul. Realitatea este însă ceva mai complexă. Ambele puncte de vedere de mai sus sunt adevărate – este drept, nu 100% – arătând că piața mondială este prea importantă pentru a fi lăsată la mâna politicienilor. Așa să fie oare?

 

Musk vrea să rămână pe podiumul mondial al EV- urilor

Elon Musk încearcă să revină pe primul loc în lume pe segmentul EV investind într-un model care să coste mai puțin de 25 mii de dolari, destinat unei clientele de masă, cu o variantă de taxi-robot. Cam ce a încercat și a reușit Henry  Ford între anii 1908-1929 lansând celebrul model Ford-T. Catl este primul producător mondial de baterii electrice cu aproximativ 36-38% din piață. Practic, unul din trei EV este dotat de grupul din Ningde, provincia Fujian, care-i furnizează lui Musk baterii încă din 2019, pentru modelele Y și 3 asamblate la Shanghai și exportate în Uniunea Europeană. În UE, Catl are contracte de același tip cu casele BMW, Mercedes și Stellantis. Sunt negocieri în curs cu alte case automobilistice continentale.

 

George Miloșan

Foto: Wikipedia

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *