The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro27.04.2024

Tehnologia 5G ucide. Astrofizicianul Aurélien Barrau trage un semnal de alarmă

Tehnologia 5G este acum disponibilă și promite să ne ofere o navigare mult mai rapidă pe telefonul mobil. Astrofizicianul Aurélien Barrau ne avertizează că starea planetei s-a înrăutăţit tocmai pentru ca omul a vrut mereu dezvoltare rapidă, preferând profitul imediat in locul alegerilor înţelepte și sănătoase, pe termen lung. Şi-a învăţat omul lecţia? A redevenit raţional? Nu, declara omul de ştiinţă. Aceasta noua tehnologie o dovedeşti.

Pe 10 martie 2019, astrofizicianul a postat pe contul sau de Facebook reacţia sa la vestea lansării tehnologiei 5G. Barrau consideră că omul are o atitudine paradoxala, are o manie suicidara pentru viteza, in pofida sănătăţii sale si a mediului înconjurător.

Reputatul om de ştiinţa pune foarte înţelept problema. Omenirea s-a îndepărtat de nevoile de trai naturale, şi-a creat false nevoi, care i-au devenit aproape „existenţiale”, desi sunt nocive si pur consumiste. Falsele nevoi, nevoia de mai mult, mai repede, inutilele nevoi care sunt intens promovate pentru publicul consumist, aduc beneficii care, in mod total iraţional, nu merită deloc riscurile pentru sănătatea umana si a mediului.

Aceasta disproporţie hazardata intre beneficii si riscuri, intre avantajele de scurta durata si efectele adverse de lunga durata, a devenit o a doua natura a omului contemporan. Aceasta nebuneasca dezvoltare moderna, bazată pe false nevoi, este suicidara pentru însăşi existența speciei noastre si a celorlalte specii de pe planeta. Ne aşteaptă un scenariu apocaliptic, in care omul e in competiţie doar cu sine si cu falsele sale nevoi, cu nevoia sa de mai mult si de mai bine, ignorând nebun este tocmai faptul ca falsele nevoi ajung sa puna in pericol însăşi existența și nevoile sale primordiale.

“Deci ne pregătim pentru reţeaua de telefonie 5G. Activ. Cu frenezie si nerăbdare! Vom monta nenumărate antene, le vom distruge pe cele vechi, vom înnoi totul. Acesta este arhetipul care duce la dezastru. Incapacitatea noastră structurala de a spune: e destul, nu avem nevoie, nici nu tânjim dupăa aceasta placere inutila, respingem aceasta idee letala, conform căreia tot ce este tehnologic posibil trebuie musai si pus in practica, doar de dragul purului consumism. Întrebarea nu este daca sa construim statii termale nucleare sau eoliene ca sa alimentam toate acestea.

Trebuie sa înţelegem cum sa eliminam aceasta infatuare suicidara (aceasta sfidare a zeilor) de a crea nevoi materiale, care devin prioritare dezastrului nebunesc potrivit căruia ele funcţionează in mod necesar pentru existenta. Chiar si cu o sursa perfect “curata” de energie, efectul implementării lor ar fi dramatic. Tehnologia 5G ucide. Nu din cauza efectelor undelor asupra sanatății umane. Ci sub forma unei creaţii artificiale a unei nevoi arbitrare, cu consecinţe devastatoare. Deja am ucis 70% din ceea ce exista (fără a pune la socoteala încălzirea globală). Preferăm viaţa sau viteza reţelei mobile? Este (aproape) atât de simplu.”

Aurélien Barrau este astrofizician francez, specializat in fizica astroparticulelor, in cosmologie si gauri negre. Lucrează la Laboratorul de Fizica si Cosmologie Subatomica din Grenoble (LPSC) si este profesor la Universitatea Grenoble-Alpes. A fost invitat sa colaboreze cu Institutul de Studii Avansate de la Princeton (IAS), Institutul de Studii Ştiinţifice Superioare (IHES) din Bures-sur-Yvette și Institutul Perimetral (PI) de Fizică Teoretică din Canada. Este membru al comitetului director al Centrului de Fizica Teoretica din Grenobles-Alpes si al Laboratorului de excelență ENIGMASS. Preda în cadrul masteratului de fizică și cosmologie subatomică de la Grenoble. Este membru al Comitetului Naţional pentru Cercetare Ştiinţifică (CoNRS), secţiunea Fizica Teoretica.

Livia Bonarov