◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro29.04.2024

Tacticile de „spălare ecologică”, tot mai sofisticate

Tot mai multe persoane știu bine despre așa-numita spălare ecologică – companiile fac afirmații înșelătoare cu privire la acreditările lor de mediu. Dar, pe măsură ce publicul devine mai înțelept, practica devine mai sofisticată. În același timp în care organizațiile devoalează practicile companiilor de înșelare  opiniei publice, specialiștii în marketing se adaptează și inovează – așa a apărut greenhushing, o formă elaborată de „spălare verde”, mult mai ușor de trecut cu vederea.

Potrivit Euronews, think tank-ul financiar non-profit Planet Tracker a identificat câteva tipuri insidioase de înșelare bine gândită a publicului.

Greencrowding presupune ascunderea într-un grup și deplasarea cu viteza celui mai lent care adoptă politicile de sustenabilitate. Alliance to End Plastic Waste (AEPW) reunește  65 de companii care s-au înscris la alianța globală al cărei scop pretins este „să pună capăt deșeurilor de plastic din mediu și să protejeze planeta”. Membrii variază de la giganți Big Oil precum ExxonMobil și Shell până la companii de ambalare din plastic precum Sealed Air și nume cunoscute, precum PepsiCo. Majoritatea membrilor fac parte și din Consiliul American de Chimie (ACC), care a făcut lobby pentru a… slăbi tratatul global al ONU privind poluarea cu plastic. Atât AEPW, cât și ACC se concentrează pe reciclarea și recuperarea plasticului mai degrabă decât să abordeze problema la sursă: producția. La nivel global, doar aproximativ nouă la sută din plastic este reciclat cu succes. Și chiar dacă obiectivele de reciclare ale AEPW sunt neglijabile, având în vedere problema poluării globale cu plastic, aceasta nu își îndeplinește obiectivele.

Greenlighting, într-un context de spălare verde, este atunci când o companie evidențiază o caracteristică deosebit de ecologică a operațiunilor sau produselor sale. Aceasta urmărește să atragă atenția de la activitățile dăunătoare mediului desfășurate… în altă parte. Este deosebit de comună în industria auto, unde producătorii prezintă avantajele vehiculelor lor electrice, care reprezintă adesea o parte foarte mică din producția lor. De exemplu, vehiculele cu emisii zero au reprezentat doar 0,2% din vânzările totale ale Toyota în 2021 – dar compania este un pouator de proporții, între primii 10 producători de automobile din lume. InfluenceMap, o bază de date globală de lobby corporativ al climatului, plasează compania pe locul 10 printre cele mai negative corporații la nivel global. Dar compania promovează o campanie de sustenabilitate „Dincolo de Zero”, cu titluri precum „Viitorul pare electric”. Și TotalEnergies se confruntă în prezent cu controale pentru tactici de „iluminare verde”. Grupurile ecologiste susțin că publicitatea compeniei petroliere cu privire la investițiile sale ecologice este înșelătoare, deoarece acestea sunt micșorate de suma pe care o investește în petrol și gaze.

Greenshifting – companiile sugerează că de vină este consumatorul și transferă vina asupra publicului explică Planet Tracker. Un exemplu este campania BP „Cunoaște-ți amprenta de carbon”. Gigantul petrolier a lansat un calculator de carbon și a invitat clienții să-și împărtășească angajamentele pentru reducerea emisiilor. „Primul pas pentru a vă reduce emisiile este să știți unde vă aflați”, se arată într-un tweet.

În același an, BP a cheltuit milioane pentru o campanie de publicitate despre energia sa cu emisii scăzute de carbon și gazul natural mai curat. În realitate, mai mult de 96% din cheltuielile sale anuale erau încă pentru petrol și gaze la acea vreme, potrivit organizației de caritate pentru mediu ClientEarth. Emisiile provenite de la combustibilii fosili sunt cauza dominantă a încălzirii globale. În 2018, 89% din emisiile globale de CO2 proveneau din combustibili fosili și din industriile conexe, spune ClientEarth.

Etichetarea ecologică este o practică prin care agenții de marketing numesc ceva ecologic sau sustenabil, dar o examinare mai atentă arată că acest lucru este înșelător.

Uneori, produsele sunt promovate în ambalaje verzi, cu simboluri ale plantelor sau cuvinte înșelătoare, alteori, afirmațiile nefondate sunt făcute sau deduse pe etichete sau în reclame. O reclamă pentru marca de detergent de spălat Persil, deținută de Unilever, a fost interzisă anul trecut pentru că a făcut exact acest lucru. Autoritatea pentru Standarde de Publicitate din Marea Britanie (ASA) a luat măsuri împotriva Persil, declarând că marca nu a reușit să-și susțină afirmațiile de mediu.

Greenrinsing se referă la schimbarea în mod regulat a obiectivelor înainte ca acestea să fie atinse. Prescurtare de la Environmental, Social and Governance, ESG este un set de standarde care măsoară impactul unei afaceri asupra societății, asupra mediului și a transparenței și responsabilității sale. Atunci când companiile ratează, reduc sau întârzie aceste obiective de mediu, se naște suspiciunea dacă încearcă cu adevărat să le atingă sau pur și simplu le folosesc ca un strat de marketing. Planet Tracker oferă ca exemplu unul dintre cei mai importanți poluatori de plastic din lume. Coca-Cola, cunoscută pentru că a ratat și a mutat constant obiectivele sale de reciclare.

Greenhushing implică alegerea deliberată a subraportărilor ecologice, pentru pentru a evita controlul. Blackrock și HSBC au fost acuzate de acest lucru în ultimele luni.

HSBC a spus că acest lucru urmărește să respecte standardele de reglementare mai stricte ale UE și că nu va schimba obiectivele sau politicile fondurilor. Dar Planet Tracker spune că măsura a fost implementată pentru a evita controlul investitorilor.

Ce se face pentru a se preveni tacticile de spălare ecologică?

Regatul Unit intenționează să reglementeze în continuare etichetarea fondurilor de investiții durabile și să examineze etichetarea „de mediu” pe alimente, băuturi și articole de toaletă; o nouă propunere a UE, în cadrul Acordului ecologic european, are ca scop interzicerea companiilor să facă afirmații de mediu vagi, generice și nefondate.

„Abordarea problemei va necesita ca organismele care conduc acuzațiile împotriva spălării ecologice să stabilească o echivalență globală în raportarea ESG”, spune John Willis, director de cercetare la Planet Tracker.

Și pentru public există mai multe modalități de a evita înșelăciunea. Ca regulă generală, dacă o companie multinațională mare pretinde că este prietenoasă cu mediul, analizați-i cu atenție afirmațiile. Verificați, de asemenea, etica și acreditările produselor pe care le cumpărați. (redacția UZPR)

Foto: pixabay.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *