◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro26.04.2024

Digital Services Act – responsabilități pentru toți actorii implicați în sfera digitală

Comisia Europeană a făcut prezentarea Digital Services Act (DSA) în cadrul unui webinar cu autoritățile naționale competente care vor pune în aplicare legea UE adoptată pentru a reglementa distribuția online de conținut, produse și servicii.

DSA este o legislație orizontală, care stabilește responsabilități pentru toți actorii implicați în sfera digitală. Au fost incluse cerințe mai stricte pentru platformele online foarte mari, cele cu peste 45 de milioane de utilizatori în UE, considerate a reprezenta un risc sistemic pentru societate în ansamblu.

Facebook și Instagram vor trebui să publice câți utilizatori sunt activi pe platformele lor până pe 17 februarie. Pe această bază, acestea vor fi desemnate ca o platformă online foarte mare în cadrul DSA. Statele membre vor avea la dispoziție încă un an pentru a numi Coordonatorul serviciilor digitale.

Potrivit EURACTIV, platformele desemnate vor trebui să respecte regulamentul mai devreme decât ceilalți actori economici, și anume în luna iulie a anului viitor. O parte esențială a acestei conformări este de a pune în aplicare un sistem de management al riscurilor, pentru a identifica și a atenua pericolele potențiale pentru societate, cum ar fi conținutul dăunător.

Prezentarea Comisiei detaliază în continuare ce ar presupune această gestionare a riscurilor în fiecare an. În special, în urma intrării în aplicare a obligației, platforma foarte mare ar trebui să pună în aplicare măsurile de atenuare relevante. Aceste măsuri vor fi verificate prin audituri independente. Atunci când firma de audit își prezintă raportul de implementare, marile platforme ar avea la dispoziție trei luni pentru a-l implementa. Până în iulie 2024, platformele desemnate vor trebui să trimită un raport de evaluare a riscurilor Comisiei și autorității țării în care își are sediul european.

Executivul UE va fi principalul agent de aplicare pe marile platforme online. În schimb, actorii mai mici vor fi de competența coordonatorului serviciilor digitale, care se va coordona și cu alte autorități naționale competente.

Un al treilea nivel din ceea ce Comisia definește drept „principiile guvernării DSA” este realizat de Consiliul European pentru Servicii Digitale pentru a asigura cooperarea și aplicarea transfrontalieră consecventă. Statele membre ar putea decide să delege unele sarcini altor autorități decât coordonatorul, care ar rămâne totuși singurul punct de contact pentru relațiile cu companiile stabilite pe teritoriul său național și pentru a reprezenta poziția națională în cadrul Consiliului.

Coordonatorii serviciilor digitale au, de asemenea, sarcina de a efectua investigații comune, de a coopera cu colegii lor în cazuri transfrontaliere sau de a solicita Comisiei să evalueze dacă o platformă mare prezintă o problemă sistemică.

Consiliul ar putea coopera cu organismele și agențiile UE în chestiuni precum protecția datelor, concurența și nediscriminarea. Rezultatele acestei cooperări vor fi făcute publice. De asemenea, Comisia ar putea decide să implice organismele UE în elaborarea protocoalelor de criză menite să abordeze situațiile extraordinare care afectează securitatea publică. Executivul UE ar putea solicita și sprijin pentru supravegherea platformelor mari și evaluarea riscurilor sistemice.

Potrivit prezentării, Comisia lucrează la un sistem comun și interoperabil de partajare a informațiilor pentru cereri oficiale, sarcini operaționale și colaborare informală. (redacția UZPR)

Foto: pixabay.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *