◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro18.05.2024

Un eveniment mariologic deosebit

Domnul colonel (r) Grigore Radoslavescu scriind, cu mult dar duhovnicesc, cartea ,,Maica Domnului în icoanele făcătoare de minuni. Evlavie. Închinare. Rugăciune”, ne aduce mai aproape de Maica Domnului și ne oferă șansa de a cunoaște multiplele forme de manifestare ale iubirii, ale harului și ale grijii sale față de noi, daruri dumnezeiești vărsate cu prisosință în Sfintele Icoane, reprezentate cu chipul ei blând, jertfitor, smerit și matern, din Sfântul Munte Athos, respectiv din cele 20 de mănăstiri și din schiturile acestora.

Cartea este de un real folos, atât pentru pelerini, cât și pentru cei ce ar dori să viziteze Sfântul Munte și nu au posibilități financiare sau sunt rânduite restricții monahale, din motive de  „pavăză și prevenție morală” și nicidecum din motive de desconsiderare sau de discriminare a femeilor.

Autorul, pe parcursul celor 368 de pagini, surprinde cu multă finețe duhovnicească aproape toate aspectele  mariologice și apelativele biblice și liturgice, privind Preacinstirea Sfintei Fecioare, cum ar fi: „Fecioarei i s-a spus «munte», deoarece Hristos e «piatra» ce se rupe din munte. Fecioarei i s-a spus «rug aprins», deoarece din rug s-a arătat Dumnezeu și precum rugul nu se mistuia, așa a rămas Pururea Fecioara. Fecioarei i s-a spus «poartă», «ușă», «punte» și «scară», deoarece prin ea s-a coborât Hristos și tot prin ea urcă oamenii la cer. Fecioarei i s-a spus «sfeșnic», candelă» și «cădelnița», pentru că ea a ținut în pântece pe Hristos cel ce este Lumina și foc nestins. Fecioarei i s-a spus «templu», «chivot», «cort», «biserică », «casă a lui Dumnezeu», deoarece ea a purtat în interiorul ei pe Dumnezeu, așa cum și Templul lui Solomon, Chivotul legii și Cortul lui Moise au primit pe Dumnezeu în formă de nor. Fecioarei i s-a spus «nastrapă de aur», deoarece a primit pe Hristos, așa cum în vasul de aur Aaron a pus ocaua de mâna, mana din pustie fiind un simbol al lui Hristos euharistic. Fecioarei i s-a spus: «mlădiță», «arbore» și «toiag odrăslit», pentru că ea este legătură fizică dintre neamul lui David, simbol al întregii umanități și Iisus Hristos Dumnezeu, Om. Fecioarei i s-a spus «porfiră înțelegătoare», pentru a se sublinia umanitatea sangvină ce se dăruiește prin Fecioara lui Dumnezeu. Fecioara este «cartea» în care a fost scris «Cuvântul Hristos»: «Bucură-te carte în care a fost scris Cu-vântul» (se spune în Triod). Rolul important pe care Fecioara l-a avut în istoria întrupării îi asigura o prezență dinamică în sânul Bisericii întemeiate de Hristos. Faptul că Fecioara a fost locuită de Dumnezeu și Dumnezeu locuiește în Biserica îi aduce Născătoarei de Dumnezeu atributul de Biserică însuflețită. Iconografia preia toate aceste imagini verbal-simbolice și le exploatează în compoziții ce reprezintă profeții, dar și în compoziții mai ample, ce sunt construite în jurul reprezentării Fecioarei Maria. Rugăciunea este punte între Cer și Pământ iar Maica Domnului s-a născut ca rod al rugăciunii și este veșnic rugătoare pentru noi. De aceea o numim Maica Grabnică Ajutătoare. Rugăciunea este liantul ce dă viață comunității eclesiale” (vezi pe larg pp. 9-12).
Sunt evidențiate istoric și formulările sinoadelor ecumenice care o definesc pe Maica Domnului –  Theotokos, adică „Născătoare de Dumnezeu” și prezintă cu lux de amănunt locul ei în iconomia mântuirii neamului omenesc (vezi pp. 12-19).

Capitolele 2-6 (vezi pp. 24-368) prezintă magistral icoanele făcătoare de minuni din Sf. Munte Athos, în „tandem duhovnicesc” cu cele din Grădina Maicii Domnului – România și din alte locuri creștine din lume.

Această carte reprezintă un eveniment mariologic deosebit, o șansă pentru toți creștinii de a cunoaște învățătura despre importanța și rolul Sfintei Fecioare Maria în procesul de îndumnezeire a omului. O recomand cu toată căldura și responsabilitatea academică și preoțească pentru a fi citită!

În mod firesc, după lecturarea acestei minunate cărți, vom simți nevoia duhovnicească de a trece de la însemnarea cu semnul Sf. Cruci la sărutarea Sfintelor Icoane într-un mod unitar, deoarece Icoana include Crucea și Crucea include Icoana. Când sărutăm una dintre ele, o sărutăm și pe cealaltă. Ambele reprezintă puterea și dragostea lui Dumnezeu pentru noi.

 

preot prof. dr. doc. Mihai Valică

(Revista UZP, nr. 29/2023)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *