◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro10.05.2024

Jurnalismul de artă specializat,
pe cale de dispariție… într-o lume plină
de evenimente culturale

În 2017, ArtsHub a publicat articolul „Fighting the slaughter of art journalism”, după o succesiune de reduceri drastice și rapide în rândurile jurnaliștilor specializați în artă din diverse instituții media. La acea vreme, Elissa Blake, jurnalist de artă independent și colaborator obișnuit la Fairfax, a remarcat că, din cercetările ei, 3.000 de jurnalişti au fost disponibilizați numai în ultimii cinci ani (2012-2017), doar în Australia.

Recent, ArtsHub a relatat că remanierea recentă înregistrată la postul ABC – cu scopul de a-și intensifica activitățile digitale – doi jurnaliști de artă seniori au fost disponibilizați. „Aceasta este o pierdere semnificativă… Sarcina de a coordona și curatoria poveștile de artă la nivel național va rămâne fără sprijin editorial de specialitate, într-un moment în care interesul pentru arte în Australia nu a fost niciodată mai mare”, a declarat directorul executiv al NAVA (Asociația Națională pentru Arte Vizuale), Penelope Benton, pentru ArtsHub.

La câteva săptămâni de la tăierea ABC, The Canberra Times a anunțat că au fost disponibilizată criticul de artă senior Sasha Grishin, unul dintre cei mai respectați jurnaliști de artă din Australia, și Elizabeth „Lou” Fortescue, jurnalistă de frunte în domeniul său, concediată din funcția de redactor artistic la Daily and Sunday Telegraph după ce a creat conținut artistic timp de… 35 de ani.

 

Uzura sectorului afectează publicul

Deși există diverse platforme online, acestea au o acoperire limitată și nu au o autoritate și o tradiție consacrate. „Artiștii ar putea să nu fie de acord cu ceea ce scriu acești jurnaliști, dar apreciază ecoul, iar Canberra a fost unul dintre puținele locuri în care expozițiile, concertele serioase și teatrul erau criticate profesional”, spune Grishin.

Aceste lovituri pentru profesia de jurnalist de artă lovesc puternic și în interesul publicului. „Echipele redacției fac tot posibilul să umple golurile lăsate de plecarea jurnaliștilor specialiști. Asta fac intotdeauna jurnaliștii, pentru că le pasă. Dar acoperirea artelor s-a redus până la punctul în care este aproape invizibilă în mare parte din mass-media mainstream. Uzura sectorului nostru se desfășoară de mulți ani și continuă”, punctează Fortescue.

Mai mult, potrivit artshub.com.au, atât Fortescue, cât și Grishin afirmă că au fost supuși la presiuni pentru a-și asuma alte locuri de muncă înainte de a fi concediați. (redacția UZPR)

Foto: pixabay.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *