◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro02.05.2024

Meta preferă să elimine știrile de pe platformele sale decât să plătească pentru conținut

Legea Știrilor Online, Bill C-18, din Canada, avea abia câteva ore când Meta a anunțat că va începe în curând să blocheze canadienii să acceseze și să distribuie știri pe Facebook, Instagram și pe toate platformele sale. Actul este menit să schimbe modul în care jurnalismul din Canada este finanțat, solicitând giganților tehnologici precum Meta și Google să negocieze cu companiile media canadiene pentru utilizarea conținutului de știri pe platformele lor. Biroul Parlamentar de Buget a estimat că organizațiile de știri ar putea împărți o compensație totală de 329 de milioane de dolari anual.

Dar Meta și-a explicat decizia de a bloca știrile spunând că tot conținutul jurnalistic contribuie cu puțin la câștigurile anuale ale companiei – și astfel ar fi mai ușor să elimine știrile cu totul decât să respecte legislația.

Legea canadiană s-a inspirit din Codul de negociere al știrilor din Australia (NMBC), legislație care a fost prima care a obligat Meta și Google să plătească pentru conținutul de știri de la terți de pe site-urile lor. De când NMBC a fost adoptat în 2021, alte țări, inclusiv Regatul Unit, Statele Unite, Africa de Sud și Brazilia, s-au gândit să impună legi similare.

Dar se pare că totuși Canada va fi prima care va reuși să implementeze legislația despre care Ottawa spune că va „îmbunătăți” jurnalismul australian. „Pentru australienii care urmăresc legislația în cursul Parlamentului canadian, acțiunile Meta par să semnaleze un caz de repetare a istoriei. Gigantul a acționat aproape în același mod în timp ce NMBC era în dezbatere, blocând australienii să acceseze sau să posteze conținut de știri. Interdicția a inclus link-uri către publicații de știri atât australiene, cât și internaționale – și chiar organizații caritabile, servicii de urgență și pagini de Facebook ale guvernului australian, cum ar fi Biroul de Meteorologie. Este posibil ca în curând canadienii să nu poată accesa articole de știri pe Facebook și pe alte platforme deținute de Meta”, notează theconversation.com.

Mișcarea a fost o încercare extrem de publică de a forța modificări ale legislației australiene, pentru a evita ca platformele să fie forțate să negocieze cu organizațiile de știri. În final, Guvernul a făcut concesiile și a redus prevederile legii. Efectele?

La sfârșitul anului trecut, Trezoreria Federală Australiană a finalizat prima revizuire a NMBC și a constatat că au fost încheiate 34 de tranzacții, în valoare de peste 200 milioane de dolari, în sectorul media, ceea ce reprezintă aproximativ 61% din piață acoperită de cel puțin o tranzacție. Pe de altă parte, însă, după cum susține Nick Shelton, editorul Broadsheet Media, „platformele sunt cele care sunt în măsură să determine cu cine au de-a face… Deci avem Google și Meta, afaceri multinaționale uriașe, care decid câștigătorii și învinșii industriei media australiene”. (redacția UZPR)

Foto: Tyler Franta/Unsplash

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *