◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro30.05.2024

Elon Musk privește
dincolo de rivalitatea Beijing-Washington (II)

În centrul de la Reno, Tesla și Catl vor colabora și pe segmentul de cercetare în sensul reducerii timpului de încărcare a bateriilor prin noi procedee electrochimice, domeniu în care societatea lui Robin Zeng pare să-și fi adjudecat primordialitatea mondială. În august 2023, a prezentat așa-numita Shenxing Superfast Charging Battery, prima baterie din lume de tip Lpf (litiu-fier-fosfat) cu încărcare 4C (teoretic, se încarcă într-un sfert de oră). Modelele realizate la Reno ar putea ajunge la o autonomie de 400 km cu încărcare în doar 10 minute. Ceva mai mult decât o alimentare la benzinărie în condiții clasice.

Cu o cifră de afaceri de 56 miliarde dolari în 2023 – de 7-8 ori mai mare decât în 2019 – Catl este unul dintre cele mai solide grupuri chineze.

 

Misterul este legat de o lege permisivă

Aureola de mister în jurul colabărării Musk-Zeng se risipește când analizăm modul cum acest ,,tandem inventiv’’ a gândit intrarea chinezilor pe piața americană. Potrivit legii Inflation Reduction Act – inițiată de administrația Biden în 2021 – Catl nu poate vinde direct produsele sale în Statele Unite. Ar putea ceda unui partener american – în cazul nostru Tesla – componente și know-how, contra unui gen de royalty. La Reno se vor produce baterii sub licență. Mai mult, în baza aceluiași act normativ, Tesla ar putea obține subsidii statale pentru fiecare vehicul electric în valoare de până la 7500 dolari, dacă cel puțin 60% din componente sunt americane. Și la Reno vor fi, chiar mai multe.

În loc de concluzii

În februarie 2023, Catl a încheiat un acord similar cu grupul Ford, pentru utilizarea tehnologiei chineze în cadrul complexului industrial din Marshall – Michigan urmând să fie create 2500 noi locuri de muncă. Organizațiile locale ale Partidului Republican s-au împotrivit – din motive ideologice determinate de legăturile grupului chinez cu forța politică de la Beijing. Proiectul merge înainte dar a fost redus cu o treime. Vor fi angajate doar 1600 persoane. De aceasată dată, factorul politic a fost mai puternic.

În Germania și Ungaria – unde Catl are mari proiecte green field    s-a demonstrat contrariul. Până în 2030, grupul chinez ar putea obține 35% din piața EV în Vechiul Continent producându-le pe teritoriul european, pornind de la bateriile fabricate în Germania și Ungaria.

Anvergura grupului cu sediul central la Ningde așează China într-o poziție centrală la nivel mondial în ceea ce privește tranziția spre vehicule electrice. S-ar putea face o analogie cu locul pe care îl ocupă societatea taiwaneză Tmsc – despre care am mai scris în paginile publicației noastre – în domeniul semiconductorilor. Dacă trecem peste complexitatea raporturilor Beijing-Taipei, s-ar putea afirma că locuitorii de aceeași limbă, de pe cele două maluri ale strâmtorii Taiwan, sunt pe primul loc în două domenii de vârf care prefigurează cadrul general al existenței umane în viitorul apropiat.

 

George Miloșan

Foto: Wikipedia

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *