◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro03.05.2024

Elveția. O țară… aparte

Cel mai lung tunel feroviar din lume

„GBT” (Gotthard Base Tunnel) este cel mai lung tunel feroviar din lume (https://www.stiripesurse.ro/iti-vine-greu-sa-crezi-cat-masoara-cel-mai-lung-tunel-feroviar-din-lume_3212747.html): construit între orașele Zürich și Lugano, are o lungime de 57 de kilometri și traversează muntele St. Gotthard din Alpi. Proiectul, care a costat cca 12 miliarde de dolari, a fost aprobat de elvețieni prin referendum, în anul 1992, când un grup de ecologiști au susținut că transportul de mărfuri ar trebui mutat de pe șosele pe calea ferată, pentru protejarea mediului înconjurător.

Construcțiile au început în 1999, iar contractorii principali ai proiectului au fost firmele Alpiq, Balfour Beatty, Thales și Heitkamp, pentru care proiectul a fost o mare provocarre. În timpul lucrărilor, inginerii au săpat prin 73 de tipuri de roci diferite, unele dure ca granitul, altele ușor de spart precum cuburile de zahăr. Mai mult de 28 de milioane de tone de rocă au fost excavate din tunel, în timpul construcției 9 muncitori pierzându-și viața.

Datorită acestui tunel, dat în folosință în anul 2016, călătoria între Zurich și Milano s-a scurtat cu până la 2 ore și 40 de minute. Zilnic trec prin tunel 260 de trenuri de marfă și 65 de trenuri de pasageri, care ajung să atingă viteze de până la 200 km/h. Aceasta înseamnă că tunelul putea fi parcurs în 20 de minute. Gotthard diminuează nu doar traficul de pe autostrăzi, ci și nivelul poluării din zona alpină, o astfel de construcție fiind necesară în orice țară, nu doar în Elveția. Construcția tunelului a fost finanțată din TVA, taxele pe carburanți și pe autostrăzi, precum și din împrumuturi guvernamentale, care trebuie returnate în 10 ani.

 

Neutralitatea elvețiană se năruiește

Potrivit secretarului de stat elvețian pentru politica de securitate, Markus Mäder, Elveția trebuie să se pregătească pentru război, chiar dacă speră că nu va exista niciodată (https://www.stiripesurse.ro/se-mai-ditruge-un-mit-elvetia-cam-renunta-la-celebra-sa-neutralitate_3236603.html,postat pe 20 februarie 2024): ”Elveția, singura țară neutră din Europa, caută să-și îmbunătățească relația cu țările occidentale, de teama Rusiei și, pentru prima dată, va alege o tabără în care se va situa, adică alături de NATO”.

Proaspăt întors de la Conferința de securitate desfășurată la mijlocul lunii februarie 2024, la München, Markus Mäder, aflat în funcție din ianuarie 2024, a făcut următoarea declaraţie: ”Cu cât suntem mai pregătiți, cu atât efectul de descurajare este mai mare”, a precizat el, subliniind că ”Elveția trebuie să-și consolideze capacitatea de apărare, să intensifice cooperarea cu partenerii și să-și alinieze politica de securitate la realitate. Țara trebuie să se confrunte cu lumea care există și nu cu lumea pe care am vrea să o avem”.

 

Nouă metodă reluată pentru pregătirea avioanelor de luptă

Forţele aeriene din Elveția reiau o nouă metodă de pregătire cu avioanele de luptă – o autostradă a fost închisă pentru câteva zile și pe ea se exersează decolarea şi aterizarea avioanelor de luptă de tip F/A-18, iar pe 28 ianuarie 2024 guvernul a aprobat planurile în acest sens (Forţele aeriene din Elveția revin cu o nouă metodă de pregătire cu avioanele de luptă! O autostradă a fost închisă pentru câteva zile (stiripesurse.ro)).

Forţele aeriene elvețiene testează dacă avioanele de luptă pot să decoleze şi să aterizeze în alte locuri în cazul în care nu ar fi disponibile aeroporturile: „Situaţia de securitate din Europa a continuat să se deterioreze în ultimii ani, mai ales ca urmare a războiului Rusiei împotriva Ucrainei”, a precizat guvernul elveţian. Prin urmare, armata trebuie să-şi consolideze capacităţile: „Forţele aeriene ar trebui să poată opera, de asemenea, din locaţii temporare, dacă este posibil”, a mai transmis guvernul. Ultimele teste de acest gen au fost efectuate în Elveția pe o autostradă în anii ’70 şi ’80.

 

Emilian M. Dobrescu, UZPR

Edith Mihaela Dobrescu, Institutul de Economie Mondială

Foto: Wikipedia

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *