◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro25.07.2024

„Ateneu”, nr. 651-652, noiembrie – decembrie 2023

A apărut numărul dublu al Revistei „Ateneu”, număr bogat și divers, propunând importante pagini de istorie și critică literară, eseu, interviu, literatură, cronici și comentarii dinspre arte conexe. Astfel, revista se deschide sub semnul actualității cu „Alecsandriada”, suită de manifestări organizate de neobositul Ioan Dănilă. Același, ne propune, așa cum ne-a obișnuit, o pagină întreagă închinată limbii române și educației. Adrian Jicu se oprește asupra unei cărți care merită așezată pe „raftul întâi”, e vorba de „Grigoraș Dinicu și Bucureștii lăutarilor de altădată”. Retipărită, cartea lui George Sbârcea „prezintă, în egală măsură, povestea unui artist excepțional, produs al unei lumi care nu mai există. O lume descrisă în culori vii, cu ochi de observator atent, capabil sã înțeleagă și să aplice, într-un alt context, vorba cronicarului, potrivit căreia nu vremurile sunt sub om, ci bietul om sub vremuri… Fiindcã Grigoraș Dinicu nu face excepție de la regulă, cunoscând mărirea și căderea. E un traseu existențial descris cu acuratețe, de la anii copilăriei în mahalaua bucureșteană și ucenicia la moș Zamfir, până la succesul național și internațional, la Expoziția Mondială de la Paris și de la New York”. O carte care, aflăm, în ciuda stângăciilor, desfășoară o poveste seducătoare ce (poate) anunța încă de la prima ediție moda de mai târziu a biografiilor romanțate. Sub semnul artelor, Violeta Savu ne invită la expoziția Nicoletei Cărare de la Galeria „Nouă” – „Boudoir”, dar și la „4Nest sau cuibul cu patru raze”, am numit aici expoziția semnată de Katy Andrieș, Florența Bogdan, Mari Bucur și Anca Mihăilă. Din „turnul cu ceas” Ozana Kalmuski Zarea încearcă să redescopere bunul mers al unei lumi cu rânduială, muzica fiindu-i calea cea mai de preț, crezul căruia îi dedică cele mai importante energii. De neratat portretul creionat de Constantin Călin lui Constantin Ciopraga pe care îl vede drept „un umanist cu sufletul cumpănit”. Marius Manta își continuă periplul vox humana, de această dată așezând sub lupă un volum interesant, publicat la Editura Basilica, volum care propune o temă de interes: omul mileniului trei și experiența isihastă. „Ateneul” ne propune două grupaje lirice de forță – Ecaterina Botoncea și Nicolae Corlat. Iar dacă am semnalat poezia, e musai să vă rog să vă opriți și la paginile de proză, la „Picioruș” – fragment în „regia narativă” a lui George C. Dumitru. Atentă ca de obicei la evenimentul cotidian, însă făcând legături dintre cele mai surprinzătoare, Elena Ciobanu glosează pe tema războiului în „Când armele vorbesc, filozofii nu tac”. Foarte interesant materialul propus de Dan Petrușcă, dedicat unei abdicări cu totul speciale, e vorba situația generată de decizia papei Benedict XVI. Interviul numărului de față îl are drept invitat pe editorul Ion Rusei care mărturisește: „Cartea este un obiect plăcut, care face parte din proprietatea noastră”. Care sunt rațiunile unui editor? Visele sale? Luptele pe care le poartă? Veți afla negreșit! Urmează o rețetă de succes: aniversare Rene Magritte – expoziție VEM – comentarii Gheorghe Iorga. O surpriză deosebit de plăcută o constituie și prezența lui Vasile Vasile, fin cercetător al melosului bizantin – și nu numai! Paginile de teatru sunt semnate de Carmen Mihalache („Festivalul Național de Teatru 33 – secvențe”, „Un captivant duplex de dialoguri între regizori”, „Tragicul sfârșit al unui vis”). Nu în ultimul rând, Ion Fercu cu o cronică de carte („Aut Cioran, aut nihil – Petru Isachi”) și un nou șir al hermeneuticii prejudecăților. La „meridiane”, Doina Cernica și Creta.

 

Marius Manta

membru UZPR – Filiala Bacău

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *