◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro11.05.2024

Lupta Canadei pentru ca Big Tech să plătească pentru știri, relevantă pentru viitorul jurnalismului

Canada a adoptat recent Legea Știrilor Online, cunoscută sub numele de Bill C-18, care va cere companiilor media digitale să compenseze organizațiile de știri pentru găzduirea conținutului lor pe site-uri precum Facebook și Instagram și prin motoarele de căutare precum Google. Ca răspuns, Meta a început să blocheze știrile de pe site-urile sale Facebook și Instagram. Companiile de știri au cerut autorităților de reglementare antitrust din țară să investigheze această reacție, argumentând: „Meta încearcă să afecteze capacitatea organizațiilor de știri canadiene de a concura eficient pe piețele de publicare de știri și de publicitate online”.

 

80% din toate veniturile din publicitatea online merg către Meta și Google

Acesta este cel mai recent episod din transformarea digitală a industriei globale de știri, al cărei model de afaceri a fost grav perturbat, deoarece veniturile din știri s-au mutat pe platformele online și nu mai ajung la cei care produc efectiv știrile. În Canada, 80% din toate veniturile din publicitatea online (9,7 miliarde de dolari pentru 2020) merg acum către Meta și Google.

Cerându-le platformelor să ofere o compensare corectă instituțiilor de știri, actul își propune să revigoreze jurnalismul din Canada, care a fost lovit deosebit de puternic în timpul pandemiei de COVID, odată cu închiderea a cel puțin 40 de posturi de știri. Dar decizia Meta de a bloca știrile de pe platformele sale va îngreuna și mai mult parcursul industriei de știri din țară.

Pe de o parte, Sue Gardner, jurnalist și comentator media influent din Canada, a criticat legislația și consider că „războiul pe platformele unde majoritatea oamenilor consumă acel conținut nu este cea mai bună cale de urmat”. Mai mult, orice tranzacție încheiată în temeiul C-18 va aduce beneficii disproporționate companiilor de știri mai puternice, mai mari și consacrate. Acest lucru s-a întâmplat deja în Australia, unde a fost adoptată o legislație similară în 2021. Ca răspuns la legea australiană, Facebook (așa cum era atunci) a blocat inițial tot conținutul de știri înainte de a ceda și de a conveni asupra unui cod de negociere. Acest lucru a permis companiilor media să negocieze cu platformele și, se pare, a avut ca rezultat venituri de aproximativ 102 milioane de lire sterline care merg către organizațiile de știri. Doar că, potrivit Institutului Reuters, cea mai mare parte din această sumă a revenit inițial marilor jucători din industria media (News Corp, al magnatului Rupert Murdoch, primește circa 20% din aceste fonduri), potrivit theconversation.com. Însă o înțelegere a fost încheiată și de un grup de editori mai mici, care au reușit să negocieze colectiv pentru o recompensă de la Google pentru utilizarea conținutului lor.

 

Tinerii doresc ca informațiile să circule liber

Consumul de știri este în cădere liberă în întreaga lume, fie măsurat în ceea ce privește interesul pentru știri (care a scăzut la nivel global de la 63% în 2017 la 51% în 2022), fie în proporția de oameni care admit că evită în mod activ știrile, (a crescut în aceeași perioadă de la 29% la 37% , cu 46% în Marea Britanie). Doar aproximativ 17% dintre oameni (în țările în care plata pentru știri este un lucru stabilit) spun că sunt dispuși să plătească pentru conținutul informative, iar statisticile sunt și mai sumbre în dreptul tinerilor. Cercetările arată că majoritatea persoanelor sub 30 de ani consumă știrile prin intermediul dispozitivelor mobile și doresc ca informațiile să fie libere.

Algoritmii au făcut restul, arătând oamenilor mai mult ceea se estimează că doresc.

În aceste condiții, scopul, dacă nu și efectul, noii legislații a Canadei este o încercare de a păstra o formă de jurnalism de masă prin încurajarea unui viitor negociat între media tradițională și cea online.

Dacă în Canada se găsește o modalitate de a se încuraja Meta și Google „să revină la masă”, atunci alte țări ar putea urma. (redacția UZPR)

Foto: David Schwarzenberg/Pixabay

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *