◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro26.04.2024

Sistemele de siguranță feroviară din Grecia, neimplementate… de peste 20 de ani

De mai bine de douăzeci de ani, UE și Grecia încearcă să pună în aplicare sisteme moderne de siguranță și să îmbunătățească interoperabilitatea transfrontalieră a căilor ferate grecești pentru a se conecta cu restul Europei.

Dar o serie de întârzieri, contracte gri și responsabilitate zero au expus atât planificarea insuficientă a investițiilor a Greciei, cât și mecanismele de monitorizare laxe ale UE, iar tragedia trenului care a costat viețile a 57 de oameni a deschis Cutia Pandorei. Potrivit unui document văzut de EURACTIV, de ani, Comisia Europeană face presiuni asupra autorităților elene și își exprimă îngrijorări cu privire la două proiecte cheie pentru abordarea siguranței feroviare grecești, dar acestea nu au fost niciodată implementate. O sursă din UE a declarat că este planificată o audiere ca parte a unui proces în derulare legat de execuția problematică a lucrărilor de semnalizare și comunicații feroviare între 2000 și 2013.

Primul proiect a vizat instalarea Sistemului european de control al trenurilor (ETCS) pentru perioada 2000-2006, iar celălalt modernizarea sistemului de semnalizare pe trenuri și telecomandă, care urma să fie finalizat în perioada 2007- 2013.

Obiectivul ambelor proiecte a fost de a îmbunătăți siguranța trenurilor cu tehnologii digitale pentru a evita „eroarea umană”, deoarece căile ferate grecești sunt încă operate manual.

Într-o scrisoare trimisă de Comisie guvernului elen în iunie 2021, executivul UE spune în mod explicit că cele două proiecte au fost cofinanțate de UE, dar nu au fost implementate. Comisia a cerut guvernului să ofere clarificări în caz contrar, a avertizat că va cere „corecție financiară” prin declararea unor fonduri UE neeligibile în valoare de aproape 18 milioane de euro. În mai multe scrisori văzute de EURACTIV, guvernul elen nu a fost de acord cu „corecțiile financiare” propuse, descriindu-le drept „neproporționale” și „nedrepte” față de eforturile guvernului de a finaliza proiectele și luând în considerare sumele de resurse naționale investite în proiecte. Între timp, în 2014 a fost semnat un nou contract pentru modernizarea sistemului de semnalizare pe trenurile grecești și telecomandă. Contractul „717”, sub un guvern Noua Democrație (PPE), trebuia să finalizeze proiectul în termen de doi ani, până în 2016. Dar contractul avea multe ambiguități tehnice și lacune. Criticii din Atena sugerează că acesta este un truc binecunoscut folosit în Grecia pentru a determina un antreprenor să preia controlul și apoi să facă ajustări de preț în sus, pentru a exploata ambiguitățile.

Blocajul a continuat și când guvernul de stânga Syriza a ajuns la putere, pentru prima dată în politica greacă, cazul a fost dus la Curtea de Conturi. Instanța a decis în 2018 că ar trebui semnat un contract suplimentar care să majoreze costurile cu 13,3 milioane de euro, în timp ce suma inițială a fost de 42 de milioane de euro. Syriza susține că a livrat un contract fără obstacole legale și că proiectul a fost finalizat în proporție de 70%. În timp ce contractul suplimentar era gata în 2018, actualul guvern Noua Democrație l-a semnat în 2021, la trei ani după decizia instanței.

Încă nu este clar de ce a existat o astfel de întârziere la semnarea contractului suplimentar.

 

Parchetul European anchetează, Guvernul lucrează „pe repede înainte”

În conformitate cu principiile managementului partajat și subsidiarității, deciziile legate de gestionarea contractelor revin exclusiv statelor membre care trebuie să asigure conformitatea cu acquis-ul UE în domeniul achizițiilor publice.

Parchetul European (EPPO) a lansat deja o anchetă asupra contractului „care analizează posibilele daune aduse intereselor financiare din UE”.

În ziua accidentului, premierul grec Kyriakos Mitsotakis a anunțat o vizită la Centrul de telecomandă feroviară din nordul Greciei, ridicând semne de întrebare cu privire la motivele care au stat la baza acestei mutări, având în vedere că centrul nici măcar nu a existat. Președintele asociației mecanicilor de tren, Kostas Genidounias, a declarat pentru EURACTIV: „Nu a existat niciun centru de telecomandă pentru linia Larisa-Salonic […] nu am înțeles niciodată ce proiect va inaugura”, a spus Genidounias.

El a adăugat că, din septembrie 2021 până în octombrie 2022, asociația sa a trimis guvernului trei notificări legale prin care îi avertizează cu privire la lipsa siguranței în trenuri. „Guvernul a răspuns că răspândim minciuni și știri false”, a menționat el…

Între timp, noul ministru al Transporturilor, Giorgos Gerapetritis, a anunțat că noul plan este ca toate sistemele de siguranță să fie implementate până la jumătatea lunii septembrie… (redacția UZPR)

Foto: Wikipedia

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *