◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro04.05.2024

Persian Luxury Expo, la Ploiești

În perioada 8-18 iunie 2023, Sala Coloanelor, a Palatului Culturii din Ploiești, găzduiește „Persian Luxury Expo”.

Aceasta este organizată de Camera de Comerț și Industrie Prahova în colaborare cu Consiliul Județean Prahova și în parteneriat cu Muzeul de Științele Naturii și Centrul Județean de Cultură Prahova. 

Expoziția își încântă vizitatorii/cumpărătorii cu un număr impresionant de obiecte de origine iraniană, de interes utilitar și decorativ, de mare originalitate și rafinament, realizate manual.

O lume exotică, un mod de existență cu o gândire și o creativitate proprie ți se dezvăluie prin intermediul covoarelor din lână, din mătase sau din amestec lână și mătase, al carpetelor, al poșetelor și al păpușilor, al obiectelor din ceramică, reprezentând farfurii, cești, solnițe, cupe, căni; obiecte de alamă și bijuterii realizate în tehnica turcoaz, stilouri, casete, ceasuri, rame de oglinzi, jocuri de șah, de mare finețe, lucrate dintr-un amestec de materiale: scoici, os, lemn, metal.

 Fiecare obiect pare o operă de artă, în care se reflectă știința, dăruirea, talentul, rafinamentul celui care a creat-o.

Privită în ansamblul ei, expoziția iraniană de la Ploiești îți creează impresia că te afli într-o grădină în care frumusețea sălășluiește într-o diversitate de culori: roșu, albastru, crem, turcoaz, auriu, cât și de modele și motive: geometrice, fitomorfe (laleaua, trandafirul, ghirlande, medalioane), și zoomorfe din care ușor de recunoscut sunt păunul, calul, țapul.

Chipuri umane, scene de vânătoare și de luptă sporesc impresia de viață și de specific autohton.

Deși religia predominantă în Iran este islamismul, pe unele carpete se află o scenă religioasă creștină, „Cina cea de taină”, dovadă a respectului pentru alte religii și fapt îmbucurător pentru vizitatorii creștini. Expoziția oferă și o informație bogată despre tehnica fixării turcoazului care constă în: „Decorarea suprafeței metalelor, precum aurul și argintul și fabricarea de articole din aur pe suprafață de cupru, alamă etc.

 În prezent, se face numai în Isfahan. Stratul de dedesubt este realizat de artist pe baza designului părții turcoaz, astfel încânt înconjurul părții în care urmează să fie lipit turcoazul să fie în relief pentru 2 sau 3 mm.  Pietricelele mici de turcoaz sunt achiziționate mai întâi de la minele care sunt în Mashhad, Damghan și Neishabour, apoi clasificate în funcție de dimensiunea lor, iar risipa lor separată. Din această etapă, mărgelele uniforme de turcoaz sunt aranjate și lipite una lângă alta pe corpul obiectului, astfel încât să rămână cea mai mică distanță între ele. În acest scop suprafața metalică se încălzește până la 30 de grade și se pulverizează pe ea o pulbere specială (lac) și se încălzește din nou, astfel încât lacul topit să acopere suprafața obiectului. Acum, corpul obiectului este încălzit din nou și pietrele turcoaz sunt așezate pe lacul topit, apoi din nou se topește un strat de lac la suprafață pentru a acoperi porii rămași.  În cele din urmă, operațiunea de finisare se face de două ori, timp în care sunt îndepărtate pietrele mici turcoaz în plus nedorite. Partea împânzită cu turcoaz este lustruită cu ulei de măsline sau de susan, astfel încât această parte să devină la fel de vie și strălucitoare ca și celelalte părți. Tehnic este foarte importantă uniformitatea pietrelor turcoaz. Culoarea albastru-cer a turcoazului, lipsa nuanței verzui și decolorarea se numără printre alte puncte care fac opera de artă turcoaz mai valoroasă”.     

Deținător al standardului național al Iranului în domeniul fixării turcoazelor este Hamed Karimi, născut în anul 1991, artist meșteșugar specializat în confecționarea de vase din cupru și pietre de turcoaz, proprietarul brandului „Hamed Karimi Handcraft” (www.karimihandicrafts.com).

 

Elena TRIFAN /UZPR

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *