◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro05.05.2024

O poetă din Bacău scrie versuri cu lumină naturală

Un impresionant și fermecător buchet de versuri măiastru aranjate în „poeme scrise cu lumină naturală” – cum inspirat le-a perceput scriitoarea Valeria Manta-Tăicuțu – ne este dăruit în această primăvară de o delicată poetă din Bacău, Mihaela Băbușanu. Mihaela este membră a Filialei „Marius Mircu” a Uniunii Ziariștilor Profesioniști din România, iar noua sa carte de poezii are titlul incitant „Semne și însemne”, este scrisă în variantă trilingvă (română, franceză și engleză), revizuită și adăugită, și a fost publicată la Editura Magic Print, din Onești. 

Cartea, cu o prefață semnată de Valeria Manta-Tăicuțu, cu variantele în limbile engleză și franceză ale poemelor traduse de Laura-Elena Dobrin și de Florentina Stanciu, a fost lansată, la Complexului Muzeal „Iulian Antonescu”, din Bacău. Iar Sala 13 a Complexului Muzeal a fost ocupată până la refuz de cei care au venit la eveniment.

Moderatoarea reuniunii a fost scriitoarea Cristina Ștefan, iar despre noua carte a Mihaelei Băbușanu au vorbit criticul literar și scriitorul și editorul Petre Isachi și scriitorul și ziaristul Cornel Galben. Seara, cu adevărat primăvăratecă, organizată cu acest prilej a fost presărată cu încântătoare momente de lirism ale cantautorilor Mihaela și Marcel Bălan și de poeziile recitate de actorul Radu-Bogdan Ghelu și chiar de autoarea cărții. O altă surpriză a fost miniexpoziția de elegante și impresionante gravuri executate de Mihnea Baran pe subiecte sugerate chiar de versurile din cartea „Semne și însemne” – lucrări prezentate de criticul de artă Iulian Bucur, directorul Complexului Muzeal.

În sală au fost prezenți, între numeroși scriitori băcăuani și între invitați din mai multe județe, și președintele Filialei județene a UZPR – Cornel Cepariu, secretarul filialei – Petru Done și alți membri ai acesteia.

 

De unde și cum vine mirobolanta poetă Mihaela

Substratul inspirațional și al poemelor din noua sa carte a fost dezvăluit chiar de autoare, care a descris pentru aceasta colțul de rai al naturii din zona localității Băbușa în care a crescut și a învățat să iubească și elementele naturii, dar și viața. Aceasta poate explica și pasiunea sa pentru Haiku – genul de poezie japoneză cu doar 17 silabe în trei versuri, inspirată tot de realitatea din natură. Mihaela Băbușanu manageriază, în Bacău, și un veritabil festival de Haiku, din care s-au și derulat șase ediții.

 

Ce au găsit criticii în cartea cu poezii

Cornel Galben a vorbit, de la început, tocmai de întruchiparea și contorsionarea spiritului poetic al autoarei aflat mereu în prefaceri, dar totdeauna din același ochi de blând și elegant vulcan. „În noua carte de poezii a Mihaelei Băbușanu – și-a început Cornel Galben recenzia – suntem îmbiați să descoperim alte semne și însemne ce-i jalonează existența complicată și alambicată. Și, cum neuitarea suflă ca un crivăț peste ea, amintirile din oglindă stăruie, bulversând-o în suficientă măsură ca să înțeleagă că oricât ar încerca să se elibereze de rău a rămas la fel de captivă și că toate gândurile zboară în neștire până în zori de zi. Doar lacrima e clară și precisă”.

O interesantă și surprinzătoare corelație a găsit Petre Isachi între versurile Mihaelei Băbușanu și cele ale genialului Nichita Stănescu. La baza acesteia stă chiar titlul „Semne și însemne”, care trimite la volumul „Noduri și semne”, publicat de Nichita în 1982. „Nu e ușor – a opinat criticul Petre Isachi – să poetizezi și să exprimi lumea prin semne. Știm de la Platon: «Semnele se văd, dar nu se înțeleg». Ideile nu se văd, dar se înțeleg”.

Iar criticul a explicat și de ce volumul Mihaelei este agreabil din toate punctele de vedere: „are coerență, știe ce spune și e prefigurat de o prefață foarte limpede, cu un titlu revelator care traduce, dacă vreți, întreg volumul: «Poezie cu lumină naturală». Pentru că marea majoritate a poeților noștri denaturează, de fapt nu păstrează naturalețea. Iar lumina naturală înseamnă autenticitate, sinceritate cu tine și cu ceilalți, o corelație cu spiritul locului”.

Recenzorii au făcut multe observații, dar lăsăm cititorilor plăcerea de a percepe după sufletele lor savoarea versurilor Mihaelei Băbușanu.

Petru Done

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *