◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro15.07.2024

Jurnalismul sportiv de investigație
– o luptă pe mai multe fronturi în același timp

O dezbatere recentă – Play the Game 2024 – despre jurnalismul sportiv de investigație a proiectat o imagine sumbră a viitorului: fondurile au dispărut, jurnaliștii preferă o viață confortabilă, iar organizațiile sportive refuză să coopereze cu mass-media. Pe de altă parte, cititorii rămân foarte interesați de reportajele sportive de investigație.

 

Scăderea veniturilor, rivalitatea rețelelor sociale, surplus de conținut…

Jurnalismul de investigație tradițional este în criză și asta este valabil și pentru jurnalismul sportiv de investigație. Faptul că oricine își poate publica opinia pe rețelele de socializare și declinul modelului conferințelor de presă tradiționale îi feresc pe oficiali de responsabilitate. Rețelele sociale ocupă mai mult timp, conținutul generat de inteligența artificială este în creștere, iar presa scrisă este în stadiu aproape terminal. Scăderea veniturilor din publicitate înseamnă că puține resurse sunt disponibile pentru a finanța investigațiile care pot duce la o dezvăluire. „Tehnologia a preluat acum cea mai mare parte a veniturilor din publicitate și, de asemenea, o mare parte din atenția noastră. Există un surplus de conținut. Oricine poate publica orice. AI este pentru mass-media ceea ce este dopajul este pentru sport. Este greu de văzut care este adevărul și ce este artificial. Autoritățile se întorc împotriva presei și a reprezentanților acesteia. Chiar dacă jurnalismul este încă viu și va găsi o cale, în acest moment asistăm la o mare problemă de finanțare și, de asemenea, la problema finanțării care vine de la oameni nepotriviți”, explică președintele Uniunii Jurnaliştilor Daneze, Tine Johansen.

 

FIFA răspunde jurnaliștilor prin… email

Jurnalistul sportiv norvegian de investigație Andreas Selliaas a oferit o privire din „tranșeele” jurnalismului sportiv când a descris recenta sa vizita în Qatar și Arabia Saudită pentru a analiza moștenirea Cupei Mondiale din 2022 și lecțiile acesteia pentru viitor. Potrivit playthegame.org, echipa de jurnaliști a fost urmărită când a încercat să vadă un stadion gol, iar eforturile de a intervieva lucrătorii închiși și neplătiți au fost fără succes.

Prezentând la Cupa Mondială a Cluburilor din Arabia Saudită, Selliaas și colegii săi stăteau la doar câțiva metri de președintele FIFA, Gianni Infantino, și de Patrice Motsepe, președintele Confederației Africane de Fotbal. Cu toate acestea, personalul de comunicații al FIFA nu le-a permis să pună întrebări. În schimb, li s-a spus să pună întrebările într-un e-mail… Acestea sunt doar câteva dintre fronturile pe care luptă în prezent jurnalismul sportiv de investigație, care rămâne, chiar și în aceste condiții, foarte apreciat de public.

La rândul său, jurnalistul sportiv David Walsh, de la Sunday Times, a subliniat unele dintre oportunitățile prezentate de mass-media online: „Poveștile care atrag cei mai mulți cititori sunt investigațiile foarte detaliate. Dacă muncesc la un articol de investigație care necesită două, trei sau patru săptămâni, știu că aceasta este povestea pe care o doresc cititorii noștri. Desigur, există dificultăți, dar există și destulă corupție în sport pentru a-i ține ocupați pe toți jurnaliștii din domeniu”. (redacția UZPR)

Foto: pixabay.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *