◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro06.05.2024

Proiectul de lege pentru plata știrilor de către Big Tech naște controverse majore în Canada

Google ar prefera să contribuie la un fond care să susțină știrile canadiene, similar cu cel pe care l-a înființat recent în Taiwan, decât să fie forțat să negocieze acorduri cu instituțiile de presă, în temeiul legii C-18, Legea Știrilor online. Gigantul susține că prevederea „preferinței nejustificate” a proiectului de lege, care l-ar împiedica să favorizeze instituțiile de știri, ar putea „strica” motorul său de căutare, stimulând clickbait și impunându-i să plătească pentru conținut nefactual sau înșelător, relatează canadiandimension.com. Deputatul conservator Martin Shields și-a exprimat îndoiala că editorii de ziare din zona sa din Alberta, Bow River, vor vedea vreodată bani din asta: „Reprezint 13 ziare săptămânale. Sincer, nu cred că vor scoate doi cenți din chestia asta”.

Reprezentanții Google au reiterat Comitetului permanent al Ministerului Patrimoniului că a oblige gigantul să plătească pentru dreptul de a posta link-uri către știri în temeiul proiectului de lege C-18 ar putea determina motorul de căutare să întrerupă serviciul său gratuit de căutare a știrilor în Canada. Și Meta a anunțat deja că va înceta să le permită membrilor rețelei sale de socializare Facebook să posteze link-uri către știri canadiene dacă legea va fi adoptată în forma actuală. „Punerea unui preț pe link-uri, așa cum face legea C-18, va determina în mod natural orice companie să reconsidere de ce ar continua să facă ceea ce face”, arată reprezentanții Google.

 

Unde ar ajunge banii…

Estimările federale arată că platformele digitale ar trebui să plătească mai mult de 300 milioane de dolari pe an în cazul în care legea C-18 va fi adoptată, cea mai mare parte din aceste sume mergând însă nu către ziarele aflate în dificultate, ci către marii radiodifuzori și către rețelele tv deținute de… giganții telecomunicațiilor.

Google a semnat deja acorduri de licență cu peste 150 de instituții media canadiene prin intermediarul său secret, Google News Showcase, care a alocat 1 miliard de dolari la nivel mondial pentru astfel de tranzacții, pe o bază nenegociabilă, plățile variind în funcție de… calculele Google. De exemplu, după ce a rezistat la negocieri colective cu editorii în temeiul legii C-18, cel mai mare lanț de ziare din Canada, Postmedia Network, a semnat în cele din urmă un acord cu Google.

Proiectul de lege C-18 a trecut a treia lectură în Camera Comunelor la sfârșitul anului trecut și este în prezent în fața Senatului. (redacția UZPR)

Foto: pixabay.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *