◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro04.05.2024

Inteligența artificială și jurnalismul. Viteză și eficiență vs. „niciun angajament față de adevăr”

A fost nevoie de foarte puțin timp pentru ca aplicația de inteligență artificială ChatGPT să aibă un efect perturbator asupra jurnalismului. Instituții media au umplut cu exemple de „Sydney”, experimentul de căutare Bing AI, deținut de Microsoft, descriindu-l ca fiind „nepoliticos”. Ben Thompson, care scrie buletinul informativ Stratechery, a declarat că „Sydney” i-a oferit „cea mai uimitoare experiență computerizată” și a dedus că AI a fost antrenat pentru a provoca reacții emoționale – și părea să fi reușit. Ceea ce ste incredibil de bine în aceste sisteme este să emuleze proza umană. „Modelele mari de limbaj” ale aplicațiilor AI, cum ar fi ChatGPT, pot face acest lucru deoarece au fost alimentate cu miliarde de articole și seturi de date publicate pe internet. Ei pot genera apoi răspunsuri la întrebări. În munca jurnalistului, ele pot crea cantități mari de material – cuvinte, imagini, sunete și videoclipuri – foarte rapid. Problema este că nu au absolut niciun angajament față de adevăr. „Cât de repede ar putea un utilizator ChatGPT să inunde internetul cu știri false care par să fi fost scrise de oameni?”, notează The Gardian

Christopher Manning, directorul Stanford AI Lab, a postat pe Twitter: „Mulțimea AI Ethics continuă să promoveze o narațiune a modelelor AI generative care sunt prea părtinitoare, nesigure și periculoase de utilizat, dar, la implementare, oamenilor le place modul în care aceste modele oferă noi posibilități pentru transformăm modul în care lucrăm, găsim informații și ne distram. Dacă vrem să evităm erorile teribile din ultimii 30 de ani pentru consumatori – de la încălcarea normelor datelor personale pe care a comis-o Facebook până la dezinformarea necontrolată care interferează cu alegerile și provoacă genocid – trebuie să auzim urgent preocupările experților care avertizează asupra potențialelor daune”.

În ceea ce privește jurnalismul, multe redacții folosesc AI de ceva timp. Unii editori merg până la utilizarea inteligenței artificiale pentru a scrie articole, cu rezultate mixte. Publicația de comerț tehnologic CNET a fost recent surprinsă folosind articole automate, după ce o fostă angajată a susținut în e-mailul său de demisie că un conținut generat de AI, cum ar fi un buletin informativ de securitate cibernetică, publică informații false, care ar putea „provoca vătămări directe cititorilor”.

Felix Simon, de la Oxford Internet Institute, a intervievat peste 150 de jurnalişti şi editori de ştiri pentru un viitor studiu despre AI în redacţii. El spune că există potențialul de a face mult mai ușor pentru profesioniștii mass-media să transcrie interviurile sau să citească rapid seturi de date, dar problemele de ordinul întâi, cum ar fi acuratețea, depășirea părtinirii și proveniența datelor depind încă în mare măsură de judecata umană. (redacția UZPR)

Foto: pixabay.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *