◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro10.05.2024

Studiu. Valoarea (reală) a conținutului de știri rulat (gratis) de Big Tech

Care este valoarea știrilor de pe rețelele sociale, de căutare și de pe alte platforme care adună în mod liber titluri, fragmente și chiar fotografii, astfel încât majoritatea oamenilor să nu simtă niciodată nevoia să dea click pentru a citi o poveste întreagă?

Această întrebare se află în centrul eforturilor recente din întreaga lume de a egala condițiile de joc între platformele tehnologice și organizațiile de știri și pentru a face firmele Big Tech să plătească pentru știrile pe care le folosesc. Dar, în timp ce companiile de tehnologie precum Google și Meta au căutat să restrângă discuția, această abordare ignoră modurile în care jurnalismul îmbunătățește platformele pentru toți utilizatorii, chiar dacă nu se face click pe un titlu. Sunt rezultatele unui studiu recent, care infirmă argumentația Meta, care a justificat blocarea conținutului de știri pentru publicul canadian pe platformele sale prin faptul că știrile nu sunt decât o parte infimă din câștigurile sale… Google se pregătește să facă același lucru, dar care este valoarea reală a știrilor rulate gratis de Big Tech, dincolo de declarațiile și reacțiile la legile care urmăresc să facă acești giganți să răsplătească munca profesioniștilor, de care se folosesc?

Studiul, realizat de FehrAdvice & Partners AG în numele asociației editorilor SWISS MEDIA, supravegheat de cadre universitare de top, a evaluat valoarea conținutului jurnalistic pe motorul de căutare Google din Elveția și impactul acestuia asupra comportamentului și satisfacției utilizatorilor, concluzionand că piața ponderii căutărilor Google care utilizează conținut media are ca rezultat un venit estimat de aproximativ 440 milioane de dolari pe an. Acesta sugerează că, dacă Google nu ar avea o poziție de monopol dominantă în căutarea pe web și s-ar confrunta cu o concurență serioasă, o compensație echitabilă pentru valoarea pe care conținutul media o oferă căutării Google s-ar ridica la aproximativ 40% din veniturile totale, sau aproximativ 176 milioane de dolari pe an doar în Elveția.

Studiul, realizat în ianuarie și februarie 2023, a implicat un experiment online cu 1.573 de respondenți reprezentativi din Elveția, informează techpolicy.press.

 

Jurnalismul creează valoare semnificativă căutării

Autorii cercetării notează că „majoritatea oamenilor folosesc agregatoare precum Google ca prim punct de contact cu ecosistemul informațional pentru a căuta informații relevante” și adesea nici măcar nu fac click pe sau dincolo de prima pagină, deoarece nevoile lor sunt îndeplinite. Ei emit ipoteza că, dacă „echilibrul dintre conținutul din ecosistem este perturbat și utilizatorii nu mai sunt atrași de conținut atractiv și de calitate, aceștia pot trece la alte platforme, care sunt mai bine adaptate nevoilor lor”, mai precis utilizarea unui alt motor de căutare sau accesarea directă a unui editor de știri.

De ani buni, platformele Big folosesc conținut jurnalistic fără a a compensa editorii, chiar dacă au absorbit piața de publicitate digitală, bucurându-se de profituri record, în timp ce industria știrilor a suferit probleme economice istorice. Liste simple de titluri și fotografii de calitate scăzută au evoluat de-a lungul anilor în rezumate substanțiale, cu fotografii de înaltă calitate, care exclud adesea nevoia de a citi mai departe, cu atât mai puțin de a face click pe un site de știri.

Discuțiile despre dacă Big Tech ar trebui să plătească pentru știrile pe care le folosesc și cât de mult ar trebui să fie despăgubiți editorii au fost „înfundate” în dezbateri despre valoarea relativă a traficului de recomandare și s-au concentrat pe nivelul individual de vânzare. Lipsa datelor despre legătura dintre venituri și trafic și provocarea de a obține date de la platforme pentru a permite editorilor să facă evaluări semnificative i-au împiedicat pe editori, precum și pe factorii de decizie politică, să poată stabili adevărata valoare a știrilor pe o anumită platformă.

Studiul menționează faptul că utilizatorii preferă rezultatele căutării care includ conținut jurnalistic și sunt dispuși să plătească mai mult pentru el. Absența unui astfel de conținut poate determina utilizatorii să exploreze platforme alternative, indicând faptul că jurnalismul creează valoare semnificativă căutării Google, dar Google reține valoarea comercială, odată cu majoritatea vizitatorilor, în propriul ecosistem.

„Pentru a menține ecosisteme informaționale robuste și inovatoare, este esențială o distribuție mai echitabilă și mai echilibrată a profiturilor între toate părțile interesate”, menționează jurnalista Courtney C. Radsch, director al Center for Journalism and Liberty. (redacția UZPR)

Foto: Pixabay

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *