◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro04.05.2024

Jeremy Dear, secretar general adjunct al FIJ: „Cele mai mari platforme de știri din lume trebuie impozitate”

Două treimi din districele din America de astăzi nu au cotidian. În ultimul deceniu, numărul reporterilor de la ziare a scăzut cu 47%. Veniturile din publicitate tipărită au scăzut cu două treimi din 2006. America nu este singură. Asociația Mondială a Editorilor de Știri evidențiază scăderi ale veniturilor publicitare de 50% în România și de 55% în Australia, potrivit Columbia Journalism Review. Numărul jurnaliştilor care lucrează în Africa de Sud s-a înjumătăţit într-un deceniu. În Orientul Mijlociu, 80% dintre publicațiile tipărite s-au închis în deceniul până în 2021. „Pionierii știrilor digitale au crezut că portalurile de știri online nu numai că vor umple golul, democratizând colectarea și diseminarea informațiilor, ci și le vor permite cetățenilor să tragă efectiv puterea la răspundere. În schimb, vedem deșerturi de știri din Columbia până în Africa de Sud, din Australia până în Statele Unite, mass-media incapabile să supraviețuiască capturării de către interesele oligarhilor și guvernele autocrate. Și nu tehnologia este problema, ci concentrarea proprietății asupra presei, practicile monopoliste, evitarea impozitelor și profitul”, scrie Jeremy Dear, secretar general adjunct al Federației Internaționale a Jurnaliștilor.

În timp ce ziarele, televiziunea, radioul și mass-media online independente au suferit adesea un declin terminal, giganții tehnologiei, inclusiv Facebook și Google, au cules recompensele bogate ale muncii jurnaliștilor prin veniturile care mergeau înainte spre jurnalism. Pe de altă parte, un raport Silicon Six a estimat că șase companii tehnologice au evitat în mod colectiv 155,3 miliarde de dolari în taxe, în decurs de zece ani…

„Jurnaliştii nu vor caritate, vor drepturi. Cetăţenii nu vor ca unele corporaţii să decidă care mass-media merită fonduri şi care nu. Google și Facebook sunt cele mai mari platforme de știri din lume – ar trebui tratate ca alți editori. Ele trebuie impozitate. O astfel de taxă nu ar strânge milioane, ci miliarde. Este ceea ce a determinat IFJ să lanseze Platforma sa globală pentru jurnalism de calitate – un set de principii care ar trebui să ghideze dezbaterile privind sustenabilitatea media”, adaugă Dear.

IFJ a sprijinit activitatea Federației braziliene a jurnaliștilor, FENAJ, de a elabora propuneri legislative pentru impozitarea platformelor și criteriile pentru înființarea unui Fond pentru promovarea jurnalismului. Inițiative similare sunt susținute de asociațiile jurnaliștilor din Peru, Iordania și Marea Britanie. Brazilia va testa sistemul, noul guvern urmând să dezbată propunerea FENAJ în acest an. (redacția UZPR)

Foto: pixabay.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *