◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro10.05.2024

Studiu. Inteligența artificială generează site-uri de știri fictive, care absorb publicitate

Implementarea rapidă de către Google a instrumentelor de inteligență artificială generativă (AI) pentru uz public a avut consecințe nedorite. Aceste instrumente sunt acum utilizate pentru a crea site-uri de știri fictive, care absorb veniturile de la agenții de publicitate. Un studiu realizat de NewsGuard dezvăluie serviciul publicitar Google, Google Ads, ca responsabil pentru 90% dintre reclamele găsite pe aceste site-uri web frauduloase.

Investigația NewsGuard evidențiază proliferarea alarmantă a site-urilor de știri fictive generate de instrumente AI. Aceste site-uri web produc un volum mare de conținut pe diverse subiecte, utilizând adesea limbajul repetitiv caracteristic textelor generate de AI. Ele folosesc frecvent nume generice care încorporează cuvântul „știri”. Deși o parte din conținut este înșelătoare, unele articole sunt doar rescrieri ale poveștilor originale din surse reputate, potrivit fagenwasanni.com.

Publicitatea programatică, o formă populară de publicitate direcționată, joacă un rol central în plasarea reclamelor pe aceste site-uri de știri fictive. Agenții de publicitate se bazează pe sisteme automate pentru a urmări utilizatorii de internet și a plasa reclame pe baza unor parametri predefiniți. Dar această strategie are ca rezultat adesea că reclamele care apar pe site-uri frauduloase, din cauza controlului limitat pe care agenții de publicitate îl au asupra plasării anunțurilor. Costul acestui serviciu variază de la 1 dolar la 5 dolari pentru fiecare mie de afișări de anunțuri (CPM).

 

217 site-uri în 13 limbi diferite

Disponibilitatea instrumentelor AI generative gratuite, cum ar fi ChatGPT de la OpenAI și Bard de la Google, a contribuit la creșterea exponențială a fermelor de conținut și la capacitatea acestora de a genera cantități mari de conținut pe mai multe site-uri. Această escaladare a dus la descoperirea a numeroase site-uri de știri fictive în țări precum SUA, Franța, Italia și Germania. Aceste site-uri produc aproximativ 1.200 de noi „articole” zilnic, toate create de roboții cu AI. Studiul a identificat 217 astfel de site-uri în 13 limbi diferite, într-o perioadă scurtă.

Detectarea și identificarea acestor site-uri fictive ridică provocări semnificative. Studiul s-a bazat pe căutări textuale automate ale mesajelor de eroare de la chatbot-uri AI pentru a identifica dovezi ale conținutului generat de AI. Dar unele dintre aceste site-uri au funcționat fără supraveghere umană, ceea ce a dus la apariția conținutului generat de AI alături de mesajele de… eroare AI. Acest lucru poate duce la articole fără sens.

Google a răspuns acestor constatări punând accentul pe calitatea conținutului, mai degrabă decât pe metoda de creare. Gigantul pretinde că blochează sau elimină reclamele atunci când sunt detectate încălcări, dar rezultatele studiului indică faptul că serviciul publicitar Google a fost responsabil pentru majoritatea reclamelor plasate pe aceste site-uri de știri fictive, sugerând necesitatea unui control mai bun și a unor măsuri preventive. (redacția UZPR)

Foto: Gerd Altmann/Pixabay

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *