◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro24.07.2024

Jurnalismul muzical, încotro?

Nu demult, puterea unei cronici muzicale pozitive în reviste de specialitate îi putea duce pe iubitorii de muzică la cel mai apropiat magazin de discuri; acum, totul trăiește în palma mâinii, iar algoritmii, nu criticii, alimentează publicul cu muzica preferată. „Internetul a democratizat accesul la muzică. Nu mai aveam nevoie cu adevărat de critici”, scria încă din 2018 jurnalistul și scriitorul Amos Barshad, citat de san.com.

Pe măsură ce locurile de muncă pentru jurnaliştii muzicali tot scad, bibliotecile muzicale nu fac decât să crească, datorită faptului că aproape oricine poate încărca muzică. „Streamingul a schimbat puterea criticii muzicale. Există liste de redare grozave pe serviciile de streaming, dar unde sunt revistele și ziarele care obișnuiau să facă asta?”, întreabă retoric reputata jurnalistă Annie Zaleski, de la Pitchfork, un site de știri muzicale de vârf care acoperă jurnalistic artiști, trupe, scene și idei.

 

Platforme online cu critici, buletine informative, startup-uri

Jurnaliștii specializați pe muzică se confruntă cu concurența din partea propriilor subiecte, din cauza rețelelor sociale. Muzicienii nu mai au nevoie prezența pe o copertă și de un articol de referință pentru a ajunge la fanii noi și cei existenți. „Cred că muzicienii și-au dat seama foarte devreme că acea conexiune fan-la-fan este cea mai bună modalitate de a se asigura că pot rămâne conectați cu publicul. Dar accesul direct prin intermediul rețelelor sociale nu este un substitut pentru jurnalismul muzical. Puteți citi un articol și reflecta la ce se întâmpla în istorie, ce se întâmplă în cultură, puteți obține noi perspective despre un artist pe care nu l-ați cunoscut înainte”, explică Zaleski.

În ceea ce privește critica muzicală, în timp ce streamingul permite oricui să asculte orice cu o atingere, Zaleski afirmă că materialele critice bune pot ajuta la o ascultare diferită a înregistrărilor.

Ca și în restul segmentelor jurnalismului, câțiva pasionați de muzică au construit platforme online care împărtășesc critici personale, în timp ce buletinele informative, centrele comunitare și startup-urile umplu golurile lăsate de media „clasică”. (redacția UZPR)

Foto: pixabay.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *