◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro05.05.2024

Inteligența artificială în redacții.
Editorii și jurnaliștii apreciază eficiența,
dar au îngrijorări etice

Un nou raport al London School of Economics and Political Science (LSE) a chestionat redacțiile de pe tot globul cu privire la utilizarea AI. JournalismAI, o inițiativă a think-tank-ului media Polis, susținută de Google News Initiative, a finalizat primul sondaj în 2019. De atunci, peisajul media digital a suferit schimbări semnificative, cu noi instrumente AI generative, cum ar fi ChatGPT și Google Bard. Au rezultat articole eronate, dar și oportunități de a eficientiza fluxul de producție de știri. Raportul a constatat că, în timp ce majoritatea redacțiilor intervievate au experimentat cu AI generativă, doar o treime consideră că organizațiile lor sunt pregătite să facă față provocărilor adoptării acesteia în jurnalism.

Peste 120 de editori, jurnaliști și oameni din media din 46 de țări și 105 redacții și-au împărtășit experiențele. Aproape trei sferturi dintre ei au spus că AI generativă prezintă noi oportunități pentru jurnalism, iar 85% au spus că au experimentat instrumente AI generative, cum ar fi scrierea codului, generarea de imagini și rezumate. Unul dintre principalii factori de motivare citați pentru integrarea inteligenței artificiale în producția de știri este potențialul său de a crește eficiența și productivitatea, eliberând mai mult timp jurnaliștilor pentru a face munca creativă.

Dar peste 60% dintre respondenți și-au exprimat, de asemenea, preocupări etice cu privire la modul de susținere a valorilor jurnalistice în timp ce folosesc instrumente AI generative, cum ar fi acuratețea, transparența și limitarea prejudecăților. Multe dintre aceste preocupări au vizat lipsa de transparență cu privire la datele pe care sunt antrenate sistemele, potrivit cjr.org.

Redacțiile intervievate în raport au cerut mai multă transparență din partea companiilor de tehnologie care creează sisteme AI . Charlie Beckett, directorul fondator Polis și co-autor al raportului, susține că „știrile locale din America sunt semnificativ insuficiente. Din fericire, este încă mult mai bine resurse decât oriunde în Africa Subsahariană.

Una dintre probleme este calcularea riscului: dacă vă aflați într-o democrație destul de matură, cu o economie matură, precum în Europa sau America de Nord, este mult mai ușor să se încerce câteva instrumente noi sau să se creeze conținut în moduri diferite. Dar acest lucru este mult mai greu de făcut dacă sunteți sub presiunea sub care se află editori din sudul lumii, cum ar fi presiunea politică, financiară și economică. Ei nu au resurse și nici consumatorii lor”.

 

Alfabetizare și reglementare, „tratament” pentru dezinformare

Aproximativ 90% dintre respondenți au salutat rolul tot mai puternic jucat de universități, școli de jurnalism și alte companii în sprijinirea adoptării AI în redacții. „Publicăm aceste rapoarte și creăm un volum incredibil de materiale lucrând cu jurnaliști și oameni de știri pentru a-și spori transferul de cunoștințe, pentru a construi resurse, pentru a face experimente de inovare și pentru a avea dialog în jurul eticii și politicii editoriale. Facem asta din interiorul industriei. Este un proces de think tank. Și acest lucru se datorează parțial pentru că industria de știri în ansamblu a înregistrat criză după criză. Și știe că organizațiile individuale de știri nu pot rezista singure.

Au existat dezbateri în cadrul școlilor de jurnalism cu privire la includerea AI în curriculum. Într-un scenariu mai optimist, AI poate face tot felul de lucruri, cum ar fi să ajute la verificarea faptelor. Apoi, aveți mai mult timp pentru elementele umane, cum ar fi relatarea, comunicarea directă cu oamenii, cercetări. Toate aceste lucruri vor adăuga valoare jurnalismului. Pe de altă parte, una dintre preocupările etice legate de AI generativă este potențialul său de a răspândi dezinformarea. Acest lucru a reieșit și în raport. Da, vor exista și instrumente care ajută la prevenire, dar va fi foarte dificil. La fel ca în cazul rețelelor sociale, este vorba despre despre alfabetizare media și despre reglementare. Dar cred că mass-media va fi mai puternică decât cred mulți și că nu va fi eradicată de ChatGPT sau de o variantă a AI generativă. Cred că ne îndreptăm spre un mediu de știri mult mai structurat”, adaugă Beckett. (redacția UZPR)

Foto: Gerd Altmann/Pixabay

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *