◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro06.05.2024

Granturile Big Tech pentru jurnalismul local – sume minime, alocări netransparente

Într-un comunicat de presă intitulat „Campbell Brown: Facebook face mai mult pentru a sprijini știrile locale”, vicepreședintele de atunci al Global News Partnerships al Meta Campbell Brown a declarat că gigantul se va concentra pe două domenii cheie: sprijinirea jurnalismului local în viitorul imediat și sprijinirea organizațiilor locale de știri să construiască modele de afaceri durabile.

Patru ani mai târziu – și cu Meta distanțându-se rapid de industria de știri – o serie de întrebări abundă. Câți bani au ajuns de la Meta către organizațiile locale de știri din SUA prin intermediul unor programe majore de acordare de granturi? Ce organizații de știri au primit acești bani? Cât au primit și pentru ce? Care, dacă există, au fost beneficiarii?

 

Fără registru public al plăților…

Centrul Tow a contorizat date despre toate inițiativele cunoscute ale Proiectului Meta Jurnalism anunțate public, care vizau organizațiile de știri locale din SUA și aveau o componentă de finanțare directă. Prin acest demers, s-au urmărit 564 de organizații de știri care au împărțit 29,4 milioane de dolari din finanțare directă prin 17 programe. Aceste date au fost centralizate și puse la dispoziția publicului.

În esență, supravegherea uneia dintre cele mai influente companii de social media din lume presupune urmărirea banilor. Deși Meta și-a promovat frecvent investițiile în jurnalismul local, urmărirea acestei finanțări a fost surprinzător de dificilă: nu există cerințe de dezvăluire și Meta nu ține un registru public al plăților pe care cercetătorii și jurnaliștii să-l poată examina, potrivit cjr.org.

Marile platforme – în special Meta și Google – fac lobby împotriva Legii pentru Știri Online sau a Legii C-18, în dezbatere în Canada, care le-ar putea forța să încheie acorduri cu editorii de știri canadieni cu privire la conținutul de știri pus la dispoziție pe fluxurile sociale. Ca răspuns la proiectul de lege, Google a anunțat că limitează temporar accesul la conținut de știri. Directorul de politici globale al Meta, Kevin Chan, a făcut amenințări similare în fața Camerei Comunelor, în octombrie anul trecut.

Codul de negociere al presei de știri din Australia, un proiect de lege similar adoptat în 2021, este un indiciu a ceea ce ar putea urma în Canada și zeci de milioane de dolari din platformă ar putea fi puse în joc.

 

Publicații mici, alocări asemenea…

S-a sugerat că Meta Journalism Project și Google News Initiative au fost, cel puțin parțial, exerciții de PR menite să genereze bunăvoință din partea editorilor influenți, în timp ce companiile fac lobby intens împotriva unor proiecte de lege care să facă reguli pentru acest demers. Amenințările continuă să crească…

Lipsa de transparență a Meta în ceea ce privește cadourile și donațiile, combinată cu eșecul majorității organizațiilor de știri cu scop de profit de a dezvălui încasările unor astfel de fonduri face aproape imposibil o înregistrare completă a „drumului banilor”.

Doar Meta are date cuprinzătoare despre premiile sale monetare către organizațiile de știri, iar Meta nu a răspuns la cereri și nu a oferit clarificări suplimentare cu privire la inițiativele sale pe această direcție, solicitate de Tow.

Iată și exemple relevante. Axios susține că aproximativ 105 milioane de dolari au fost distribuite între peste 50 de editori aleși b în 2019, dar, potrivit Semafor, doar New York Times, Wall Street Journal și Washington Post – trei dintre cele mai influente instituții de știri ale țării – au primit un total combinat de 53,5 milioane de dolari pe an.

Datele pot reprezenta 29.416.913 de dolari distribuiți la 564 de organizații de știri diferite între 2018 și 2022. Cele mai multe granturi primite de un punct de vânzare individual au fost… cinci.

Sumele totale primite de la Meta au variat de la 5.000 de dolari la 390.000 de dolari (Boston Globe);  239 de publicații, circa jumătate, au primit doar 5.000 de dolari. (redacția UZPR)

Foto: pixabay.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *