◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro28.06.2024

Ziua Mondială a Rețelelor Sociale
și statisticile sale uimitoare

Mai întâi a fost telefonul, apoi faxul și apoi rețelele sociale – un mod revoluționar de a comunica. De la crearea acestora, oamenii au reușit să se conecteze unii cu alții ca niciodată, iar astăzi le folosesc în medie 144 de minute în fiecare zi. Datorită impactului lor asupra societății, rețelele sociale au căpătat o zi a lor, 30 iunie, iar statisticile momentului sunt uimitoare, demonstrând câtă extindere și influență au aceste mijloace de comunicare.

 

Scurtă istorie…

Ziua Mondială a Rețelelor Sociale a luat naștere ca o modalitate de a recunoaște impactul rețelelor sociale asupra comunicării globale. Prima platformă de socializare care a fost lansată vreodată a fost Sixdegrees, în 1997. Fondat de Andrew Weinreich, site-ul web le-a permis utilizatorilor să enumere prietenii și membrii familiei și avea funcții precum profiluri, panouri și afilieri școlare. La apogeu, Sixdegrees a avut peste un milion de utilizatori, dar a fost închis în 2001.

Prima platformă modernă de socializare a fost Friendster, în 2002. Site-ul a permis oamenilor să-și facă prieteni noi în siguranță și are peste o sută de milioane de utilizatori, dintre care majoritatea sunt în Asia. LinkedIn, prima platformă de social media axată pe afaceri, a fost lansată în 2003. MySpace a apărut în 2004, în același an cu Facebook, dar inițial, a înregistrat un succes mult mai mare decât creația lui Mark Zuckerberg. Până în 2006, MySpace era cea mai mare platformă de socializare din lume, utilizatorii iubind profilurile personalizate care le permiteau să își posteze muzica.

YouTube și-a lansat site-ul web dedicat video în 2005, iar Twitter a urmat cu platforma cu caractere limitate, în 2006. Pe măsură ce ambele au crescut în popularitate, la fel și Facebook.

Instagram a fost lansat în 2010 și a cunoscut o creștere rapidă, câștigând peste un milion de utilizatori în primele două luni. Facebook a achiziționat și platforma de mesagerie criptată WhatsApp pentru 16 miliarde de dolari, în 2014. Snapchat, care a devenit populară datorită funcției sale de povești care dispar, a fost lansată în 2011 și, conform informațiilor, a refuzat o ofertă de 3 miliarde de dolari de la Facebook, în 2013. Cea mai recentă adăugare la lista celor „mari” din segmentul rețelelor sociale este TikTok – aplicația a fost lansată în 2016 și a devenit incredibil de populară datorită funcțiilor sale extinse de editare muzicală și video.

  

Pe măsură ce rețelele de socializare au evoluat și au crescut în popularitate, la fel a crescut și controlul sub care se află platformele. Cu controversele legate de utilizarea datelor, discursurile instigatoare la ură, impactul asupra sănătății mintale, rezultatele alegerilor și știrile false, platformele sunt supuse mai multor presiuni ca niciodată să fie transparente cu ceea ce se întâmplă „în culise”.

De Ziua Mondială a Rețelelor Sociale există o tradiție principală, firească: postarea despre aceasta pe… rețelele sociale. Dincolo de istoricul tuturor acestor platforme există statistici ale utilizării lor, dintre care unele sunt uluitoare: sunt folosite de peste 3,5 miliarde de pământeni, 60 de miliarde de mesaje WhatsApp și Facebook Messenger sunt trimise în fiecare zi, există 270 de milioane de profiluri de Facebook false, 300 de ore de înregistrări video sunt  încărcate pe YouTube în fiecare minut, 95 de milioane de fotografii sunt încărcate pe Instagram în fiecare zi, 6.000 de tweet-uri sunt postate în fiecare secundă. De asemenea, 81% dintre întreprinderile mici și mijlocii folosesc cel puțin o platformă socială pentru a rămâne conectate cu clienții lor, jurnaliștii nu mai pot activa în afara acestor rețele, politicienii își transmit mesajele prin intermediul social media, iar pentru mulți pământeni, conectarea cu aceste rețele a devenit o adevărată dependență. (redacția UZPR)

Foto: pixabay.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *