◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro16.05.2024

Jurnaliștii Generației Z cred în imparțialitatea știrilor, relevarea nedreptății și combaterea dezinformării

Între disponibilizări record, scăderea încrederii publicului și impactul perturbator al inteligenței artificiale, este clar că jurnalismul se confruntă cu o criză existențială.

Cu toate acestea, tinerii continuă să-și dorească o carieră în jurnalism, atrași de simțul misiunii și de oportunitatea de a face diferența, potrivit datelor cercetărilor companiei de comunicații strategice Greentarget. „Munca pe care o fac jurnaliştii este vitală. Iar energia și optimismul descoperite de cercetare sunt esențiale, deoarece industria se confruntă cu probleme urgente, de la vânătoarea de modele de afaceri durabile până la competiția de poe platforme precum TikTok, unde acuratețea este ceva secundar”, punctează Jennifer Smith, director de conținut și strategie editorială la Greentarget, firmă care are o echipă de editori experimentați.

Raportul „Jurnaliştii de nouă generaţie: Navigarea în dezinformare, AI și viitorul jurnalismului” constată că studenții și noii profesioniști sunt conștienți, dar nu și pesimiști cu privire la obstacolele cu care se confruntă. De exemplu, trei sferturi (74%) dintre respondenți se așteaptă ca AI să aibă un impact semnificativ asupra industriei, deși doar jumătate consideră că tehnologia reprezintă o amenințare pentru jurnaliști.

În timp ce puțin mai puțin de jumătate (47%) se așteaptă ca prevalența dezinformării să crească în anul următor, iar mai mult de nouă din 10 plănuiesc să facă tot ce le stă în putință pentru a combate răspândirea acesteia.

 

Folosesc concomitent vechile modalități ale profesiei și tehnologie nouă

Nevoia de relatare care să informeze correct și imparțial publicul și să scoată o lumină nedreptăți este mai mare ca niciodată. „Cercetarea noastră a constatat că jurnaliștii de nouă generație îmbrățișează în mare măsură rolul profesiei de supraveghetori ai celei de-a patra puteri în stat și încă aderă la tehnicile clasice de relatare pentru obținerea și verificarea pe care reporterii și editorii s-au bazat de zeci de ani. În același timp, aceștia adoptă, de asemenea, noi instrumente pe măsură ce tehnologia avansează, la fel cum au făcut-o generațiile anterioare de jurnalişti, atunci când bazele de date electronice și căutările online au început să suplimenteze reportajele vechi”, detaliază Smith.

Potrivit journalism.co.uk, experții remarcă potențialul instrumentelor de inteligență artificială de a ajuta la reducerea decalajelor de personal în redacție prin urmărirea știrilor de ultimă oră, direcționarea poveștilor către anumite audiențe, rezumarea conținutului și chiar automatizarea producției de povești – ceva ce au făcut deja publicațiile, inclusiv Associated Press, pentru rapoartele trimestriale privind recapitulările sportive, cu scopul de a elibera timp pentru o relatare mai aprofundată.

Documentul elaborat de Greentarget remarcă mai multe repere legate de abordarea jurnalismului de către tineri: metodele jurnalistice tradiționale depășesc în continuare rețelele sociale pentru raportare; în mare parte, relatarea în domeniu, rețelele din surse primare și apelul la experți și grupuri de reflecție sunt resursele cele mai utilizate pe scară largă; se depășesc platformele sociale atunci când vine vorba de generarea de idei de povești și de verificarea informațiilor; mai mult de jumătate folosesc instrumente de traducere AI, în timp ce 43% folosesc instrumente AI pentru scriere și 39% pentru cercetare; principalele motivații pentru a urma jurnalismul includ furnizarea de informații publicului pentru luarea unor decizii informate (62%), demascarea nedreptății (58%) și combaterea dezinformării (45%); majoritatea respondenților (87%) consideră că jurnaliştii ar trebui să depună eforturi pentru imparțialitate în acoperirea știrilor. (Roxana Istudor)

Foto: pixabay.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *