Comisia Europeană a emis o notificare oficială Cehiei pentru că nu a respectat legile UE anti-discriminare, invocând segregarea continuă a copiilor romi în școli.
În Cehia, mulți copii romi sunt plasați în școli pentru copii cu dizabilități sau în clase separate la niveluri disproporționate, în ciuda reformelor menite să pună capăt segregării copiilor romi, potrivit constatărilor Comisiei. „Copiii romi sunt încă suprareprezentați în clase sau școli separate pentru elevi cu deficiențe mentale/fizice sau tulburări severe de dezvoltare sau de comportament”, a adăugat Comisia Europeană.
Notificarea Comisiei Europene către Cehia a fost salutată de comunitatea romă din Cehia. „Comisia subliniază pe bună dreptate că situația rămâne nesatisfăcătoare. Copiii romi sunt încă plasați pe nedrept în școli speciale, ceea ce este inacceptabil și contrar normelor europene”, a declarat Michal Miko de la RomanoNet, o rețea de organizații care susțin drepturile romilor, pentru Romea.cz.
Potrivit ONG-urilor cehe pentru drepturile romilor, segregarea copiilor are un impact negativ asupra integrării viitoare a romilor în societate. „Apelul Comisiei Europene ar trebui privit ca un ultim avertisment. Republica Cehă trebuie să ia măsuri concrete pentru a remedia această situație și a se asigura că niciun copil nu este discriminat pe baza originii sale etnice”, a subliniat Miko.
În Cehia există în prezent peste 100 de școli în care mai mult de o treime dintre elevi sunt romi și asta în ciuda faptului că copiii romi reprezintă doar 3,5 % din toți elevii din țară – o problemă în curs de desfășurare recunoscută de Ministerul Sportului. „Ministerul așteaptă în prezent să primească scrisoarea Comisiei Europene pentru a comenta punctele individuale”, a declarat purtătoarea de cuvânt a Ministerului, Tereza Fojtová, pentru Euractiv. Ministerul și-a subliniat, de asemenea, angajamentul de a aborda situația prin implementarea măsurilor care să asigure accesul egal la educație pentru toți copiii. Măsurile cheie includ ajustări ale sistemului regional de finanțare a educației, cu resurse suplimentare alocate școlilor cu proporții mai mari de elevi din medii dezavantajate socio-economic. În plus, Ministerul a propus modificări legislative pentru a îmbunătăți supravegherea organelor consultative educaționale și pentru a preveni plasarea nejustificată a copiilor romi în afara învățământului de masă. (redacția UZPR)
Foto: unsplash.com