Organizația Mondială a Sănătății/Europa (OMS) a publicat un raport care arată o creștere accentuată a utilizării intensive a rețelelor sociale (SMU) de către adolescenți, stârnind îngrijorări cu privire la bunăstarea lor mintală. Studiul Health Behavior in School-aged Children (HBSC) a chestionat aproape 280.000 de tineri cu vârsta de 11, 13 și 15 ani din 44 de țări și regiuni din Europa, Asia Centrală și Canada, în 2022. „Este clar că avem nevoie de acțiuni imediate și susținute pentru a-i ajuta pe adolescenți să schimbe curentul în ceea ce privește utilizarea potențial dăunătoare a rețelelor sociale”, a declarat dr. Hans Henri P. Kluge, director regional OMS pentru Europa.
Sondajul a arătat că 36% dintre adolescenți au raportat un contact constant cu prietenii online, definit ca utilizarea platformelor de social media „aproape tot timpul pe parcursul zilei”, relatează Euractiv.
Semne de „comportament problematic”
Mai mult de unul din zece adolescenți (11%) au prezentat semne de comportament problematic în rețelele sociale, raportând simptome asemănătoare dependenței, cum ar fi incapacitatea de a controla utilizarea rețelelor sociale, sentimente de retragere atunci când nu sunt online și neglijarea altor activități din „lumea reală”. Utilizarea problematică a fost, de asemenea, mai mare pentru fete decât pentru băieți (13% față de 9%).
Pe de o parte, raportul recunoaște beneficiile rețelelor sociale – în special a remarcat modul în care au ajutat tinerii să rămână conectați în timpul pandemiei de COVID-19 și au arătat că utilizatorii fără probleme au afișat conexiuni mai puternice cu colegii lor. Pe de altă parte, documentul „dezvăluie atât promisiunea, cât și capcanele angajamentului digital pentru tinerii noștri. Este esențial să luăm măsuri pentru a proteja tinerii, pentru a naviga în peisajul digital în siguranță și a-i echipa să facă alegeri informate cu privire la activitățile lor online”, susține dr. Natasha Azzopardi-Muscat, director pentru politicile de sănătate la OMS/Europa. (redacția UZPR)
Foto: pixabay.com