Situația generală a presei franceze este complexă și nuanțată, așa cum arată organul de supraveghere a media Action-Critique-Médias (Acrimed). Dar această imagine ascunde o realitate mai prozaică: în ceea ce privește circulația și cifrele de audiență, mass-media franceză este deținută în cea mai mare parte de o mână de miliardari.
Situația concentrării mass-media din Franța este cu atât mai remarcabilă cu cât țara nu are un cadru eficient pentru o transparență completă și în timp real a proprietății mass-media, în ciuda promisiunilor politice repetate făcute în timpul „Etats généraux de l’information” din 2023, relatează ipi.media.
Acești miliardari și companiile pe care le controlează își trag puterea din domenii de importanță strategică pentru economia națională, cum ar fi telecomunicațiile, apărarea și lucrările publice, creând inevitabile conflicte de interese pentru redacțiile lor.
Peisajul media francez este, de asemenea, obișnuit cu anumite conivențe între un mijloc de presă și o mișcare politică, uneori deschis, alteori mai insidios. Dar ceea ce este nou în ultimii ani este că există o trecere de la mass-media de știri care servesc publicul la instrumente de „formare a opiniei în slujba intereselor unicilor proprietari” sau, mai precis, „valorilor” proprietarilor lor. În Franța, presa nu a ajuns la stadiul de „capturată” datorită garanțiilor de reglementare, începând cu Autorité de Régulation de la Communication Audiovisuelle et Numérique (ARCOM), dar instrumentalizarea mass-media în scopuri ideologice și politice atinge cote critice.
Cazul miliardarului Vincent Bolloré este cel mai grăitor. Bolloré conduce un imperiu industrial în sectoarele de transport, media și publicitate, în toată Europa și ajungând prin Africa. Deține canale de televiziune (C8, Cnews, Canal+), posturi de radio (Europa 1), numeroase reviste și ziare, principalul editor din țară (Hachette) și lanțul de vânzări de ziare „Releu”. 2.359 de milioane de oameni ascultă în fiecare zi Europe 1, iar pentru prima dată, CNews a devenit principalul canal de știri non-stop din Franța, în iunie 2024, cu o rată de audiență generală de 2,8%.
Bolloré este un catolic devotat, care și-a pus mass-media în slujba convingerilor sale ultra-conservatoare. El a achiziționat recent Journal du Dimanche (JDD) înainte de a impune un nou redactor-șef care îl susține public pe politicianul de extremă dreapta Éric Zemmour. Această nominalizare a dus la o grevă de patruzeci de zile în iulie 2023, urmată de plecarea a aproximativ 60 de jurnalişti. Dar în lipsa unor proceduri formale care să le ofere jurnaliştilor un cuvânt de spus în privinţa schimbărilor politicilor editoriale, Bolloré „a câştigat” bătălia pentru a-şi impune noul redactor-şef. Ceea ce este nou este nivelul de concentrare încrucișată a publicării cu alte platforme media, dintre care unele sunt acuzate că sunt folosite ca instrumente de propagandă ideologică, încălcând regulat etica jurnalistică, potrivit ipi.media. Din 2021, jurnaliștii chiar vorbesc despre „bollorizarea mass-mediei franceze. Bolloré controlează și editura „Hachette”, unde noua conducere este acuzată de partizanat politic. Autoritatea de reglementare a suspendat licența de difuzare a C8.
Franța trebuie să adopte de urgență măsuri obligatorii privind transparența deplină a proprietății mass-media, accesibile tuturor, așa cum se prevede și în Legea privind libertatea presei a Uniunii Europene, atrage atenția International Press Institute. (redacția UZPR)
Foto: pixabay.com