Un eveniment interactiv găzduit la Bruxelles pe 24 septembrie pune în lumină atitudinile față de știri și comunicarea despre schimbările climatice. Reunind personalități de top din lumea știrilor și a comunicării pentru a discuta despre modul în care povestea climatică le schimbă activitatea, evenimentul se concentrează pe mai multe subiecte principale despre relatarea legată de schimbările climatice.
Potrivit group.vattenfall.com, evitarea știrilor negative alimentează o scădere a audiențelor, iar 80% din rapoartele din presa internațională despre schimbările climatice au fost clasificate drept… negative. Oamenii se îndepărtează de poveștile despre cea mai mare amenințare existențială la adresa umanității în momentul în care relatarea informată care duce la acțiune este mai importantă ca niciodată.
În același timp, campaniile de dezinformare răspândesc îndoieli cu privire la adevărul comunicării privind schimbările climatice sau soluțiile propuse. Cercetările sugerează că în întreaga lume, peste trei sferturi din populație este îngrijorată de știrile false sau înșelătoare despre schimbările climatice. Pe de altă parte, sondajele sugerează, de asemenea, că o proporție similară de oameni este de acord că guvernele ar trebui să ia măsuri pentru a limita efectele schimbărilor climatice. În plus, datele evidențiază faptul că mesajele pozitive sunt mai eficiente în a inspira acțiuni decât în a sublinia consecințele de a nu face nimic, potrivit group.vattenfall.com.
Rețeaua Oxford Climate Journalism arată că oamenii din toate țările au un interes relativ ridicat pentru știrile despre schimbările climatice care încorporează soluții. În paralel, analiza arată cum mesajele care pun accentul pe protejarea noastră și a următoarei generații sunt mai eficiente în a inspira acțiuni decât accentul pus pe consecințele inacțiunii.
Pe 24 septembrie 2024, Vattenfall, unul dintre cei mai mari furnizori de energie electrică și căldură din Europa, va convoca vorbitori din lumea jurnalismului, politicii, afacerilor, științei și ONG-urilor la Bibliotheque Solvay, din Bruxelles. Pe parcursul a trei sesiuni, ei vor discuta despre percepțiile actuale despre știrile legate de schimbările climatice și despre modul în care reportajele tradiționale și de pe rețelele de socializare pot duce publicul de la a se simți copleșit la a fi inspirat să acționeze.
Alexandra Borchardt, autoarea principală a Raportului de știri 2023 al Uniunii Europene de Radiodifuziune „Jurnalismul climatic care funcționează”, care va vorbi la eveniment, a declarat: „Când vine vorba despre comunicarea problemelor climatice, doar faptele nu sunt suficiente pentru a încuraja acțiunea. Publicul se implică mai mult cu știrile climatice de la voci în care au încredere, dar trebuie să li se ofere și un sentiment de speranță că pot face ceva în acest sens în viața de zi cu zi. Comunicarea climatică ar trebui să schimbe narațiunea de la concentrarea exclusivă pe conflict la o abordare mai constructivă care evidențiază soluțiile”.
Dr Mark Lee Hunter de la Global Investigative Journalism Network, care va fi co-moderatorul evenimentului, a spus: „Dovezile solide indică un număr tot mai mare de oameni care evită știrile tulburătoare despre schimbările climatice, cea mai critică problemă cu care ne confruntăm astăzi. Între timp, o mobilizare fără precedent este în desfășurare în rândul mass-media de știri pentru a îmbunătăți capacitatea și cunoștințele pentru acoperirea climatului. Povestea climei schimbă modul în care facem știrile”. (redacția UZPR)
Foto: pixabay.com