◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro15.11.2024

PRECIZĂRI cu privire la stabilirea și plata indemnizațiilor prevăzute de Legea nr. 8/2006 referitoare la uniunile de creatori recunoscute ca fiind de utilitate publică începând cu data de 1 septembrie 2024

După cum este cunoscut, la data  de 1 septembrie 2024 a fost abrogata Legea 263/2010 privind sistemul public de pensii si a intrat in vigoare o noua lege a pensiilor , respectiv Legea 360/2023.

Actul normativ recent intrat în vigoare a fost emis cu scopul vădit de a pune un accent mai mare pe principiul contributivității în sistemul public de pensii și de a elimina inechitățile generate, în timp, de aplicarea neunitară a unor  prevederi legislative conjuncturale. In conformitate cu  legea intrata in vigoare la 1 septembrie,   pensiile celor peste 4,7 milioane de pensionari din sistemul public au fost recalculate  pe baza unui nou algoritm , acestea înregistrând variații de cuantum, pozitive sau negative.

Abrogarea legii 263/2010 a generat implicit dispariția noțiunii de valoare a punctului de pensie, funcție de care s-au stabilit pensiile pe legea anterioara și funcție de care se stabilește  indemnizația de Lege 8/2006, respectiv jumătate din cuantumul pensiei aflate în plată. 

Legea 8/2006 prevede la art 1 alin. 4 faptul că „cuantumul indemnizației se modifică ori de câte ori se modifică pensia titularului, ca urmare a modificării valorii punctului de pensie’’.

Ori, în noua lege, noțiunea de „valoare a punctului de pensie’’ nu mai există, ea fiind înlocuită cu noțiunea de „valoare a punctului de referință’’. Prin recalcularea făcută  pe baza utilizării punctului de referință, cuantumul pensiilor s-a modificat de la 1 septembrie însă  cuantumul indemnizațiilor a ramas neschimbat. Explicația acestei situații, corecte din punct de vedere legislativ, constă în faptul că punctul de referință, conform art.83 alin 1 din legea noua a pensiilor, reprezintă raportul dintre  valoarea punctului de pensie la data intrării în vigoare a acestei legi (2032 lei la 1 septembrie) și nivelul mediu al stagiilor de cotizare prevăzute de legislația anterioară, respectiv nivelul de 25 de ani.  Prin împărțirea la 25 a valorii punctului de pensie, de 2032 lei la 1 septembrie, s-a obținut o valoare a punctului de referință de 81 lei, valoare utilizată la recalcularea pensiilor în baza Legii 360/2024.

Se poate observa faptul că, în realitate, valoarea punctului de referință, definit de noua lege, a fost calculată utilizând valoarea punctului de pensie la momentul recalculării, adică valoarea identică cu cea de la 1 ianuarie 2024, respectiv 2032 lei.

Concluzia este că operațiunea de calcul a pensiilor prevăzută la art. 144 din legea 360/2023 nu afectează în niciun fel cuantumul indemnizației stabilite în baza legii 8/2006 întrucât nu s-a modificat valoarea punctului de pensie din ianuarie 2024 (cand a fost majorat cu 13,8%).

Practic, indemnizația rămâne nemodificată pana la data la care se va modifica valoarea punctului de referință, respectiv 01 ianuarie 2025,  atunci când se prevede indexarea acesteia cu rata inflației și jumătate din creșterea procentuală a salariului mediu brut pe economie.

Trebuie precizat faptul ca, până atunci, Parlamentul României va trebui să facă modificările legislative care se impun, adică înlocuirea în Legea 8/2006 a noțiunii de valoare a punctului de pensie cu noțiunea de valoare a punctului de referință și a formulei de calcul a pensiilor. Până atunci, indemnizațiile beneficiarilor legii 8/2006 rămân neschimbate, cu toate ca pensiile s-au modificat de la 1 septembrie.

 

Ioan Pamparău

Președinte al Filialei „Aurel Mureșianu” Brașov-Covasna a UZPR

8 comentarii pentru “PRECIZĂRI cu privire la stabilirea și plata indemnizațiilor prevăzute de Legea nr. 8/2006 referitoare la uniunile de creatori recunoscute ca fiind de utilitate publică începând cu data de 1 septembrie 2024

  1. Modificarea legislației privind pensiile, prin abrogarea Legii 263/2010 și adoptarea Legii 360/2023, a fost făcută „cu capul în traistă”, nefiind corelată cu Legea 8/2006. Ca în multe alte cazuri, Consiliul Legislativ nu și-a făcut treaba. Îmi pun întrebarea: Cum ar calcula o Casă județeană de Pensii indemnizația cuvenită în cazul unei solicitări a unui pensionar cu dosarul aprobat de o uniune a creatorilor, după data de 1 septembrie 2024? Nu ar acorda nici o indemnizație sau ar acorda 1/2 din pensia calculată pe noua lege? În prima formă de soluționare petentul ar fi discriminat, în cea de a doua toți ceilalți beneficiari ai Legii 8/2006. Cred că toate uniunile de creatori ar trebui să facă presiuni la MMPS, dar și la Parlament, pentru a se face cât mai grabnic modificarea L8/2006 ar.1 al.3 și al.4 .

  2. Dacă spuneti ca pana la 1 01 2025 indemnizația rămâne aceeași adică 50% din pensie, cf legii 8/2006
    de ce nu se raporteaza la noua valoare calculata a pensiei , adică 50% din valoarea acesteia ?
    Multumesc!

  3. Prima soluție necesară și oportună: de mînă cu scriitorii noștri să adresăm o „rugăminte” parlamentarilor județeni. Asta pînă nu începe campania!

  4. Dacă: prin legea 360/2024 s-a operat o RECALCULARE/ “REPARARE” a cuantumului pensiei din decizia anterioară, cred că este logic și legal ca această “reparare” să se reflecte inclusiv în calculul altor sume/ drepturi cuvenite, respectiv în cele ce reies din conținutul legii 8/2006 – un drept care s-a omis! O fi din eroare, sau din rea voință!?… şi încă ceva mai rău!

  5. Revin asupra unui comentariu anterior pentru ca nu am primit niciun raspuns.
    Ma surprinde că nu se face nicio referire de către reprezentanți ai UZPR – sau poate nu este cunoscută situația, deși mă îndoiesc- la faptul că, în cazul creșterii cuantum-lui pensiei unui jurnalist în urma recalculării acesteia nu a fost recalculat și nivelul indemnizației conform Legii 8/2016, aceasta rămânând la nivelul a 50% raportat la pensia de dinainte de recalculare.
    Astept un punct de vedere a celor care trebuie sa apere interesele de orice natură a membrilor UZPR. Sau, eventual, ce ar trebui să se întreprindă pentru reintrarea în normalitate conform Legii.
    Multumesc.

  6. Stimați domni, dacă tot se are în vedere modificarea Legii 8/2006, cred că cel mai corect ar fi ca indemnizația să se recalculeze ori de câte ori se modifică cuantumul pensiei în plată. Expresia, sintagma „pensie în plată” va rămâne neschimbată indiferent de ce elemente noi introduc in formula de calcul a pensiei. In urma aplicării unei formule de calcul, indiferent de ce elemente presupune formula, sigur va rezulta „cuantumul pensiei în plată”. Astfel, recalcularea indemnizației va ține pasul cu orice viitoare recalculare, indexare, modificare, sau ce o fi, a pensiei titularului.
    Pensia mea s-a modificat deja de două ori, (de la anticipată am trecut la limită de vârstă și acum cu Legea 360), dar indemnizația a rămas neschimbată. Bineînțeles că este sub 50% din pensia în plată. Cred că nu asta s-a dorit cu aceste indemnizații.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *