◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro24.09.2025

Expoziția „Lecturi și culoare”
– Theodor Pallady la Vila Catena, un nou centru cultural bucureștean – de Camelia Pantazi Tudor

Într-o zonă liniștită din inima capitalei, pe strada Radu Calomfirescu nr. 15, s-a deschis în acest an un nou centru cultural – Vila Catena. Demonstrând iubirea pentru cultură dăinuie, în ciuda tuturor dificultăților care pot apară la un moment dat într-o societate, a preocupărilor oamenilor, din ce în cei mai acaparatoare, privind cariera, creșterea veniturilor sau, pur și simplu, viața de fiecare zi, noul centru destinat culturii întâmpină vizitatori cu eleganța și rafinamentul unor vremuri apuse.s

Transformată dintr-o construcție într-un stadiu avansat de degradare într-o clădire superbă, Casa cu geamuri bombate, cum a mai fost numit acest monument de arhitectură, construit în anul 1861 de negustorul Petrache Dancovici, oferă bucuria unei adevărate oaze de cultură pe străduțele mărginite de clădiri vechi, unele refăcute, frumoase, altele aflate într-o stare jalnică, dintre Bulevardul Corneliu Coposu și Calea Moșilor, în apropiere de Piața Sfânta Vineri.

În aprile 2025 a fost organizată aici prima expoziție, Cats Are Taking Over, prin programul Catena pentru Artă, o expoziție de artă contemporană, care a adus împreună artiști și grupuri artistice din România, China, Franța, Polonia, Spania, Australia, SUA.

Vineri, 19 septembrie 2025, am avut deosebita plăcere de a intra în Vila Catena, iar impresia puternică pe care mi-a lăsat-o îndeamnă îi invit pe toți iubitorii de cultură o viziteze, pentru a se lăsa încântați de un interior fabulos, mai cu seamă aici se organizează diferite evenimente culturale.

Expoziția pe care am admirat-o în Vila Catena, a doua organizată în primul an al existenței sale, denumită LECTURI ȘI CULOARE, face parte din colecția AVARTE și prezintă creații ale pictorului Theodor Pallady.

Curatorul Mariana Cîmpeanu – artist plastic, doctor în arte vizuale, membru al Uniunii Artiștilor Plastici București, cadru didactic universitar, președinte al Fundației Catharsis Art, membru asociat la Academia Oamenilor de Știință din Româniauimește și încântă prin informațiile oferite despre celebrul pictor și operele sale, dar și despre clădirea care, din acest an, se numește Vila Catena.

Lucrările valoroase din Colecția AVARTE, realizate începând cu anii 1920, evidențiază temele majore ale picturii lui Theodor Palladyportretul, mai exact, reprezentarea feminină în diferite ipostaze, natura statică, peisajele, iar unele dezvăluie chiar locul, țara unde pictorul le-a creat.

Foarte multe femei elegante sunt pictate într-o atitudine relaxată, punând accent pe această stare, nu neapărat pe chipurile lor, ca de exemplu în lucrările: „Femeie citind”, „Femeie în interior”, „Interior cu femie citind”,„Lectură”, „În rochie vernil pe fotoliu rosu”, „Pe gânduri”, „Femeie pe canapea”. Nudurile de femei sugerează aceeași atitudine, de liniște și calm – „Nud în interior”, „Nud în atelier”, „Nud pe fotoliu verdeș.a.

Curatorul Mariana Cîmpeanu, cu pasiune evidentă, reflectată în voce, privire și zâmbetul larg, a vorbit despre femeile din operele lui Pallady, confirmând ce a declarat și pe site-ul sensoarte.ro. despre pictura „Lectură”: „În această lucrare, Theodor Pallady ne arată femeia într-o poziție de relaxare, citește și se simte bine în spațiul interior în care se află. Este o pictură a intimității discrete, în care frumusețea se naște din firescul gestului și din liniștea compoziției. Corpul ei nu este unul senzual. De altfel, Theodor Pallady nu și-a dorit arate acest lucru. Corpul feminin este mai degrabă foarte frumos conturat cu acele tușe specifice artistului. Compoziția este întregită și de vasul de flori, care este omniprezent în lucrările lui Theodor Pallady”. Iar în pictura „Privind în oglindă”, „artistul ne prezintă o siluetă feminină cu o rochie lungă elegantă, pictată într-o cameră simplă dar care exprimă o atmosferă aristocratică”. Totodată, despre femeia din creația lui Pallady, în general, Mariana Cîmpeanu se exprimă: „Femeia este înfățișată într-o pasivitate, o relaxare, care ne face fim un pic invidioase pe modul în care se purta cu femeia din proximitate. Se vede că este relaxată, citește, se oglindește sau pur și simplu meditează. Este o altă abordare față de contemporanii săi sau de cei dinaintea lui, vis-à-vis de tratarea corpului femeii”.

Să nu uităm că Pallady, născut la sfârșitul secolului al XIX-lea la Iași, într-o familie de prestigiu, din aristocrația Moldovei, a urmat Școala Națională de Poduri și Șosele din capitală, și un timp, studii de inginerie la Dresda., în paralel luând lecții de desen. Deși a renunța la inginerie și a pornit cu încredere pe calea artei plastice, la Paris, această pregătire și-a lăsat amprenta asupra compoziției artistice, asupra detaliilor, pictorul formându-și un stil propriu, puțin influențat de curentul artistic al vremii.

Dintre lucrările nonfigurative, atrag imediat privirea: „Natură moartă cu narghilea”, „Natură statică cu tufănele și fructe”, „Natură statică cu gălbelene și umbrelă”, „Natură statică cu margarete și carte”, „Natură statică cu liliac alb și pipă”, „Natură statică cu mere și călimară”. „Vedem primul plan și de multe ori și planurile secunde, în care întâlnim o fereastră, un tablou în tablou și nu de puține ori întâlnim oglinda, care este un element nobil sau sticluța de parfum jumătate goală”, spune curatorul Mariana Cîmpeanu, care nu vorbește numai despre opere, ci și despre diferite aspecte din viața pictorului. „În anii petrecuți la Paris, Theodor Pallady a frecventat anticariatele, târgurile și magazinele de artă de unde adesea cumpăra obiecte exotice.”

Privind picturile artistului, ne simțim parcă prezenți în viața sa zilnică, îi cunoaștem obiceiurile, vedem obiectele pe care le avea alături, cărora le dădea formă artistică, ca și când dorea ca ele să rămână peste ani, asemenea unui jurnal. Oglindă, mănușă, umbrelă, baston, scoică, flacon cu parfum, cuțit, fructe, flori. „Pictura mea este jurnalul existenței mele cotidiene”, își amintește curatorul Mariana Cîmpeanu că spunea Theodor Pallady.

Celebrul pictor român ne-a transmis, peste ani, crâmpeie din existența sa, reprezentate cu măiestrie și pasiune în lucrări de certă valoare artistică, de care trebuie să avem grijă să dăinuie în continuare, peste veacuri.

Deși această expoziție se va închide la sfârșitul lunii septembrie, îi invit pe iubitorii de artă plastică, de cultură să urmărească pe internet anunțurile privind viitoarele expoziții de artă, care vor avea loc cu siguranță în splendida Vilă Catena.

.

.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *