◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro16.11.2024

Blocarea platformei X
în Brazilia și efectele
asupra editorilor

Brazilienii au început luna septembrie fără acces la platform X. Curtea Supremă a blocat-o, deoarece proprietarul său, Elon Musk, a refuzat să numească un reprezentant legal pentru platformă în țară și să respecte ordinele instanței de suspendare a anumitor conturi.

Potrivit propriilor statistici ale companiei, X are peste 21 de milioane de utilizatori activi în Brazilia. Această cifră este mult mai mică decât cea pentru Instagram, Facebook sau TikTok, dar este încă una dintre cele mai mari baze de utilizatori X la nivel mondial. Acest lucru ar putea explica de ce Musk este implicat în prezent într-o campanie pe social media împotriva lui Alexandre de Moraes, judecătorul care a luat o decizie despre care brazilienii par să fie împărțiți.

Deși cifrele X în Brazilia sunt considerabile pentru platformă, utilizarea platformei pentru știri a scăzut constant în ultimii câțiva ani, cu platforme mai noi depășind-o în termeni de utilizare, potrivit reutersinstitute.politics.ox.ac.uk. 

 

„Ceva care a funcționat întotdeauna a încetat să funcționeze”

Ce înseamnă blocarea X pentru editorii de știri din țară care și-au construit audiența exclusiv online?

Un bun exemplu este Núcleo, o instituție de investigație care se concentrează pe acoperirea impactului social al rețelelor sociale și al inteligenței artificiale. Când site-ul a început, în 2020, peste 16% din traficul lor provenea de la X, cunoscut pe atunci sub numele de Twitter. După ce Musk a achiziționat platforma în 2022, traficul lor X s-a redus cu peste jumătate, la 8,6%. Până în momentul în care platforma a fost blocată în Brazilia, doar 3% din traficul lor provenea de pe această platformă. Directorul executiv al Núcleo, Sérgio Spagnuolo, spune că de fapt au luat decizia de a se retrage din X în august, pe care urmau să o anunțe publicului în prima săptămână a lunii septembrie, tocmai în săptămâna în care blocarea a avut loc. Ei au luat această decizie, deoarece X se schimbase atât de mult, încât nu era o platformă bună pentru a ajunge la publicul lor.

Pentru Agência Pública, prima agenție de jurnalism de investigație digitală non-profit din Brazilia, X devenise deja o platformă inutilă. Co-fondatorul și editorul Natalia Viana spune că atunci când rata de conversie pentru site-urile de știri de pe Facebook a început să scadă, X (cunoscut pe atunci sub numele de Twitter) a devenit principala rețea socială în ceea ce privește traficul pentru multe organizații de știri. Dar lucrurile s-au schimbat radical când Elon Musk a preluat platforma: „Ceva care a funcționat întotdeauna a încetat să funcționeze – oamenii ar înceta să ne mai vadă. Chiar dacă a fost încă principala noastră rețea socială, calitatea serviciului a scăzut destul de mult”.

Viana spune că au folosit platforma și pentru a efectua investigații prin analize de date mari, ceva care a devenit extrem de costisitor după ce Musk a decis să pună capăt accesului gratuit la API-ul său și a introdus niveluri plătite care au încetat să le permită cercetătorilor să folosească datele gratuit. Cel mai important, ea subliniază că platforma a devenit un focar pentru dezinformare politică.

Spre deosebire de multe alte platforme digitale, Poder360 din Brazilia, un punct de vânzare digital care acoperă probleme de putere și politică, nu s-a bazat niciodată pe platformele de social media pentru o mare parte a traficului său. Directorul executiv Mateus Netzel arată că mai puțin de 3% din audiența lor provine de pe platformele de social media, până la 90% din audiență ajungând direct pe site sau prin căutare. Nu vor avea o pierdere în ceea ce privește traficul. (redacția UZPR)

Foto: pixabay.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *