◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro16.11.2024

Speranța-Doina Cătană : „Arta dirijatului coral”

Ghidul dirijorului pentru corurile creștine, intitulat Arta dirijatului coral, semnat de profesoara SPERANȚA-DOINA CĂTANĂ[1], este prefațat de trei specialiști: prof. dr. Lucian ONIȚA (artist liric, dirijor al mai multor coruri, inclusiv al corului „Voces Timisiensis” al Filarmonicii „Banatul” din Timișoara), prof. dr. Emima Stan (solistă și violonistă, dirijor și profesor de religie la Liceul Pro Deo din Cluj-Napoca), Ioan Pribac (actor liric, solist operă din Timișoara). Speranța Cătană anticipează textul despre arta dirijatului coral cu explicațiile cuvenite în eseul „Arta slujirii lui Dumnezeu prin muzică”. Cititorii au înțeles că este vorba de „activitățile muzicale din bisericile” contemporane, fie ele de cult creștin ortodox, catolic, penticostal ori baptist. (Am cunoscut familia Cătană, prin intermediul domnului Gheorghe Cătană, director al Liceului Teologic Penticostal Logos din Timișoara, care și-a asumat misiunea de a realiza o educație modernă, fundamentală pe valori și principii creștine și să ofere elevilor posibilitatea dezvoltării lor plenare”).

Autoarea mărturisește că Ghidul valorifică o îndelungată experiență avută „cu ansamblurile muzicale ale bisericilor evanghelice”, cu elevi și studenți credincioși din „bisericile îngrădite”, crescuți în școli în atmosfera unei ideologii educaționale atee”. Pe lângă dirijoratul de coruri bisericești, a inițiat un curs de dirijat, valorificând sursele aflate în biblioteca proprie, notițe înregistrate la facultate, după Ion Românu, Damian Vulpe (Timișoara), Iovan Miclea (Academia de muzică București) și alții. Prin împărtășirea experienței sale în arta dirijatului (teorie muzicală, estetică dirijatului, repertoriul), a făcut ”slujbă de cântare în fața lui Dumnezeu”, ca ”jertfă fără cusur”.

Un rol important în stimularea publicării cursului l-a avut activitatea în cadrul corului Bisericii Elim din Timișoara. În fine, cursul de dirijat vizează, spune Speranța Cătană, „echiparea spiritual-muzicală a celor care slujesc ca dirijori în bisericile evanghelice din România și diaspora română” (p. 24).

Fostul elev, Lucian Oniță, amintește că autoarea a fost director al Liceului „Ioan Vidu” din Timișoara, devenit, sub conducerea sa, Colegiul Național de Artă, întâia școală de învățământ vocațional cu această titulatură. Volumul excelează printr-o bună organizare și prin limbajul accesibil.

În același ton de admirație, prof. dr. Emima Stan apreciază că lucrarea de specialitate este „o premieră”, având obiectivul de „laudă adusă Creatorului”. Realizează o analiză structurală a cărții-ghid, pomenind de ”bazele biblice ale muzicii”, „istoria cântului” și explicații teologice privind „prezența muzicii în viața oamenilor”, plus mențiunea că „înainte de a fi pe pământ, muzica a existat în cer” și despre „arta dirijatului” cu „schițe și scheme dirijorale”. O valoare a ghidului constă în elaborarea Antologiei de lucrări corale, portretele ale compozitorilor de scrieri spre slava Domnului, cum ar fi Nicolae Moldoveanu, Teodor Caciora, Ken Tucker, Iovan Miclea, Ioan Chișmorie, Mircea Ciugudean, Dionisie Giuchici, Ciprian Porumbescu. Este vorba deopotrivă și de autorii versurilor multora dintre aceste compoziții, între care menționează poeții Costache Ioanid, Traian Dorz și Valentin Popovici.

Solistul liric de operă din Timișoara, Ioan Pribac, scrie despre Psalmi, „emoția inimii”, despre „măiestria și profunzimea” autoarei, punctând: „Cei ce au pretenția că au primit darul Duhului Sfânt pentru a instrui biserica în lauda Domnului au nevoie de o pregătire emotivă și tehnică în domeniul muzical” (p. 18).

Structurarea volumului pe capitole și subcapitole, încapsularea conținutului între prefețe și bibliografii, calitatea grafică a editării, estetică textualizării, precum și ilustrările specifice dau acestuia valoare elevată și o distincție înaltă, fiind nu doar un ghid pentru dirijori, ci și un curs de cunoaștere și inițiere în arta muzicală. Probleme referitoare la originea muzicii, arta sunetelor, limbajul muzical, gamele majore și minore, dinamica muzicală, vocea umană și tehnica vocală, mixajul cor – orchestră etc. sunt concepte lămuritoare de teoria muzicii, explicate cu claritate în cartea-ghid. Foarte necesare, valoroase și alese cu suflet sunt partiturile muzicale din Antologia de lucrări corale, adunând la un loc autorii de compoziții și versificatorii. Amintim Slavă, Slavă!, Lăudați pe Domnul! de N. Moldoveanu, E plin de miraje pământul, Există Dumnezeu de C. Ioanid și N. Moldoveanu, Numai harul, Cântarea mea, de T. Caciora, O, Doamne mare, Trece Isus pe aici, de I. Miclea și multe altele concepute de Chișmorie, Popovici, Ciugudean, Giuchici și Speranța Doina Cătană (Paradisul, partitură corală).

Profilul autoarei, Speranța-Doina CĂTANĂ, este elaborat succint de chiar soțul său, distinsul profesor Gheorghe Cătană. „Îmbină armonios, afirmă el, activitățile cotidiene, de familie, cu cariera profesională și devotamentul spiritual. Profesionalismul îi este susținut de o solidă pregătire academică în muzicologie, compoziție și dirijat”. A dirijat corul Bisericii Elim din Timișoara, apoi ansamblul cor – orchestră, a efectuat „aranjamente orchestrale”, a inclus în repertorii capodopere clasice (Odă Bucuriei, Corul Sclavilor evrei, Aleluia). A predat muzică bisericească la Institutul Penticostal din București, la Viena și la Arad. Din această complexă activitate, precum și din experiența celor 16 ani ca director la Colegiul Național de Artă „Ion Vidu” din Timișoara a rezultat această carte de excepție.

Virtuțile volumului Arta dirijatului coral, cu subtitlul „Ghidul dirijorului de cor creștin” (2024) izvorăsc dintr-o frumoasă experiență profesorală și de activitate muzicală în cadrul bisericilor evanghelice. Alcătuirea volumului dovedește calitățile unui profesor devotat elevilor și colegilor, a unui spirit teologic, dedicat slavei lui Dumnezeu. În plus, grija pentru calitatea editorială, exemplară pentru un astfel de format de carte, tehnoredactarea, aranjamentul ilustrațiilor și permanenta credință, sedimentată în text (aprecieri Editurii Dalia din Timișoara), pusă în idealurile purtătoare de cultură evanghelică. Un cald omagiu aduce mesajul reprodus după Nicolae Moldoveanu, cu prilejul simpozionului dedicat: „Suntem într-o zi deosebită. Așa este pe pământ. În cer nu mai sunt zile, pentru că nu mai sunt nopți. Acolo este Lumină neîntreruptă, pentru că Dumnezeu este LUMINĂ”. Volumul Speranței – Doina Cătană aduce lumina sacralizată în sufletul cititorilor impregnați de sfințenia unei vieți închinată slavei și preamăririi lui Dumnezeu.

 

prof. univ. dr. Anton Ilica

UZPR, Filiala „Ioan Slavici” Arad

 


[1] Editura Dalia, Timișoara, 2024, 270 pagini

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *