◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro16.11.2024

Inteligența artificială
în jurnalism – modele de (in)adaptare

Compania de onsultanță de comunicare strategică Vero a lansat un studiu care a oferit o analiză detaliată bazată pe un sondaj efectuat în rândul a zeci de jurnalişti din Indonezia, Filipine, Tailanda și Vietnam, care a relevat atitudinile organizațiilor media din aceste țări cu privire la utilizarea inteligenței artificiale (AI) în activitatea lor.

Cercetarea a arătat diferențe notabile: în Indonezia și Tailanda, 95% dintre jurnaliști au o înțelegere semnificativă a tehnologiei (Tailanda prezintă, de asemenea, o rată de adaptare de 95%, reflectând integrarea efectivă a AI în munca de fiecare zi a redacțiilor).

Vietnam are o perspectivă pozitivă asupra inteligenței artificiale în journalism – 78% dintre jurnaliști sunt familiarizați cu inteligența artificială și 100% exprimă atitudini pozitive față de adaptarea la impactul tehnologiei.

Jurnaliştii din Filipine, pe de altă parte, au exprimat o atitudine contrastantă: în timp ce 90% dintre cei chestionați sunt familiarizați cu inteligența artificială, doar 52% au integrat-o în activitatea lor. Filipine a prezentat cea mai scăzută rată de impact pozitiv  – acest lucru este pus pe seama utilizării pe scară largă a limbii englezei în jurnalismul local. „Acest context lingvistic poate face ca AI să pară mai amenințătoare pentru munca jurnaliștilor”, arată autorii cercetprii de piață.

 

Gestionarea sarcinilor „consumătoare de timp”

Chiar și pe piețele în care atitudinile jurnaliștilor față de IA sunt mai pozitive, rămân preocupări valabile, inclusiv guvernanța, impactul asupra muncii și problemele de securitate cibernetică, în special în Tailanda.

Aceste tendințe de atitudine variate dezvăluie dinamica foarte complexă a adoptării AI în journalism, care implică de regulă formarea specializată, resursele disponibile și suportul organizațional, potrivit e27.co.

Majoritatea mass-media care au încorporat AI o folosesc pentru a gestiona sarcini „consumătoare de timp”, cum ar fi transcrierea și traducerea sau sarcini de rutină, cum ar fi colectarea și analiza de date.

În promovarea utilizării AI în organizațiile media, Vero recomandă următorii pași pentru a o integrare pozitivă: dezvoltați și furnizați programe de formare personalizate pentru a facilita integrarea perfectă a AI în jurnalism; abordați preocupările jurnaliștilor experimentați cu privire la impactul tehnologiei asupra siguranței locurilor de muncă, a drepturilor de autor și a integrității jurnalismului; comunicați funcționalitățile și limitările instrumentelor AI pentru a construi încredere și a gestiona așteptările;

mențineți un sistem de asistență robust pentru a aborda orice provocări pe care le prezintă instrumentele cu noua tehnologie, asigurând responsabilitatea și utilizarea etică. (redacția UZPR)

Foto: pixabay.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *